Pixabay

Pri strede našej galaxie objavili obrovskú čiernu dieru

07.09.2017, 15:48
sansan
Japonskí vedci majú dôkaz, že blízko centra Mliečnej dráhy existuje čierna diera.

Astronómovia objavili doposiaľ najlepší dôkaz o existencii stredne veľkej čiernej diery - objekte, o ktorom sa dlho špekulovalo. Sú väčšie ako malé čierne diery vytvorené z jednej hviezdy, ale menšie ako tie obrovské, ktoré číhajú v strede galaxií. A údajne sa skrývajú v našej Mliečnej dráhe, informuje magazín Science.

Ak sa tento objav potvrdí, mohlo by to naznačovať, že naša galaxia rástla tým, že kanibalizovala svojich menších susedov.

"Majú úžasné údaje. Je to zatiaľ najsľubnejší dôkaz stredne veľkej čiernej diery," hovorí astronóm Kevin Schawinski zo Švajčiarskeho federálneho technologického inštitútu v Zürichu.

Čierne diery sú ťažko viditeľné, pretože nevydávajú vlastné svetlo. Ich existenciu zisťujú podľa vplyvu na blízke objekty, napríklad ak je čierna diera v binárnom páre s hviezdou alebo ak spotrebováva plyn, ktorý sa zahrieva, keď sa blíži a jasne svieti. Astronómovia už dávno našli dôkazy o malých čiernych dierach, ktoré sú až desaťnásobkom hmotnosti Slnka, a tiež tých masívnych v strede galaxií.

Stredne veľké čierne diery sa zatiaľ neobjavili. Najlepší kandidáti boli ultrasvietiace zdroje röntgenových lúčov v blízkych galaxiách. Názory výskumníkov sa ale rozchádzajú v tom, či to sú skutočne stredne veľké čierne diery alebo tie menšie.

Tím pod vedením Tomoharua Oku z univerzity Keito v japonskej Yokohame uviedol, že našiel zvláštny oblak molekulárneho plynu nazývaný CO-0.40-0.22 v blízkosti centra našej Mliečnej dráhy. Plyn v oblaku sa pohyboval s veľmi širokým rozsahom rýchlosti a tím získal podozrenie, že sa tam ukrýva niečo masívne. Simulácia pohybov plynu naznačuje, že sa tam nachádza čierna diera s hmotnosťou 100-tisícich sĺnk.

Odvtedy tím študoval oblak s inými nástrojmi v observatóriu v púšti Atacama, ktoré môžu byť umiestnené až 16 kilometrov od seba a umožňujú vidieť veľmi jemné detaily vo vzdialených objektoch.

Keď tím skúmal CO-0.40-0.22, uvidel obzvlášť hustý zhluk plynu v blízkosti stredu oblaku. Ten opäť vykazoval rozloženie rýchlostí, ktoré naznačovalo  masívny blízky objekt. A hneď vedľa bol slabý zdroj rádiových vĺn. Spektrum tohto zdroja sa zdalo veľmi podobné spektru Strelec A * (Sgr A *), ktorý je považovaný za supermasívnu čiernu dieru uprostred Mliečnej dráhy, ale 500-krát menej svietiacu. Táto podobnosť "podporuje myšlienku, že CO-0.40-0.22 * je stredne veľká čierna diera," hovorí Oka.

Ale ako to vzniklo a ako sa to tam dostalo? Niektorí veria, že stredné čierne diery sa rodia v jadrách hustých hviezdnych zhlukov, z ktorých asi 150 je v Mliečnej dráhe, ale japonský tím hovorí, že CO-0.40-0.22 * je príliš veľká na to, aby vznikla týmto spôsobom. Namiesto toho vedci naznačujú, že je to bývalé jadro trpasličej galaxie, ktoré boli zahrnuté do Mliečnej dráhy, zbavené hviezd a jedného dňa ich pohltí Sgr A *.

V blízkosti Mliečnej dráhy je asi 50 trpasličích galaxií a ak sa potvrdí, že CO-0,40-0,22 * je čierna diera, podporí to myšlienku, že galaxie rastú cez takýto kanibalizmus.

"Najvzrušujúcejšou vecou je pravdepodobnosť, že stredne veľké čierne diery sú skutočné," hovorí Schawinski.

01 - Modified: 2024-04-22 06:30:00 - Feat.: - Title: VIDEO Pes na Mesiaci či Marse už nemusí byť fikcia. NASA už trénuje prieskumného štvornohého miláčika 02 - Modified: 2024-04-19 12:00:00 - Feat.: - Title: NASA objavila baktérie odolné voči kozmickému žiareniu. Teraz ich chcú používať v produktoch, ktoré má doma každý 03 - Modified: 2024-04-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Uvidíme na oblohe druhý Mesiac? Príčinou môže byť neobvyklá hviezda 04 - Modified: 2024-04-18 10:11:08 - Feat.: - Title: Na dom mu spadol odpad z vesmíru. Teraz NASA potvrdila, že je to kus z batérie 05 - Modified: 2024-04-18 04:56:52 - Feat.: - Title: Šéf NASA varuje pred čínskou vojenskou prítomnosťou vo vesmíre