NASA/JHUAPL/SwRI

Tajomstvo Pluta je odhalené. Vieme, čo môže za mrazivý svet, tvrdí výskum

17.11.2017, 13:20
sansan
Častice uhľovodíkov v atmosfére Pluta sú zodpovedné za prekvapivo nízke teploty trpasličej planéty, tvrdí nová štúdia.

Pluto je preto jediným známym planetárnym telom, ktorého teploty sú poháňané skôr časticami oparu ako molekulami plynu, uviedli členovia študijného tímu.

"Je to druh nového spôsobu klimatických podmienok planét," povedal vedúci autor Xi Zhang z University of California, Santa Cruz pre Space. "To sme ešte nikdy nevideli."

Chladnejšie, než sa očakávalo

Modelovacia práca založená na atmosférickej kompozícii Pluta predpovedala, že teploty by sa pohybovali okolo mínus 280 stupňov Fahrenheita (mínus 173 stupňov Celzia). Takže bolo záhadou, keď sonda New Horizons v priebehu jej epického prieskumu Pluta v júli 2015 namerala teplotu, ktorá bola ešte o 53 stupňov Fahrenheita (30 stupňov Celzia) nižšia.

Sonda tiež spozorovala viaceré vrstvy oparu, ktoré sa nachádzali vysoko nad trpaslíčou planétou, o ktorých vedci doteraz nevedeli. Táto látka je pravdepodobne spôsobená chemickými reakciami v hornej atmosfére Pluta, kde ultrafialové žiarenie zo slnka interaguje s dusíkom a metánom, čím vytvárajú malé uhľovodíkové častice.

Predpokladá sa, že podobné reakcie sa vyskytujú vysoko v atmosfére najväčšieho mesiaca Saturnu, Titanu, ktorý je taký hustý, že zahmlieva pohľad na povrch.

Plutov opar je kľúčom k tomu, že je trpasličia planéta taká mrazivá, povedali členovia tímu, ktorí vykonali vlastnú prácu s použitím údajov New Horizons zhromaždených o distribúcii molekúl plynu a častíc oparu.

Tím zistil, že Plutov opar absorbuje slnečnú energiu efektívne, ale tiež vydáva veľa energie späť do vesmíru vo forme infračerveného žiarenia. "Výsledky štúdie zodpovedajú pomerne dobre pozorovanému teplotnému profilu Pluta. Atmosféra sa samozrejme skladá z plynu. Teplota plynu však nie je kontrolovaná samotnými plynmi - je to vlastne kontrolované časticami oparu," povedal Zhang.

To platí až do nadmorskej výšky približne 700 kilometrov, uviedli vedci v novej štúdii, ktorá bola uverejnená v časopise Nature.

Ešte nepadlo posledné slovo

"Nové výsledky sú vzrušujúce, ale nepredstavujú posledné slovo na túto tému," uviedol Robert West, vedec v Jet Propulsion Laboratory NASA v Pasadene v Kalifornii, ktorý nebol členom tímu.

"Prípad nie je zatiaľ uzavretý na základe nášho chápania atmosférickej teploty Pluta. Napríklad neexistujú žiadne pozorovacie obmedzenia týkajúce sa kompozície oparu Pluta, čo znamená, že autormi vypočítané rýchlosti ohrievania a ochladzovania sú veľmi neisté. Môžeme uvažovať o mnohých možných zmesiach oparu, ktoré majú širokú škálu optických konštánt - množstiev, ktoré charakterizujú optické vlastnosti materiálu," dodal West.

Takéto otázky by sa dali čoskoro vyriešiť. "Ak opary Pluta skutočne vyžarujú veľa tepla do vesmíru, vesmírny teleskop Jamesa Webba, ktorý má byť spustený v roku 2019, by to mal byť schopný  rozpoznať," povedal Zhang.

"Je príliš skoro povedať, či je Pluto v tomto ohľade jedinečné, alebo sú aj iné objekty podobne zahmlené. Skúmame to. Myslíme si, že možno aj na niektorých iných planetárnych telesách, v časti atmosféry, by mohol tiež dominovať opar."

01 - Modified: 2024-04-19 12:00:00 - Feat.: - Title: NASA objavila baktérie odolné voči kozmickému žiareniu. Teraz ich chcú používať v produktoch, ktoré má doma každý 02 - Modified: 2024-04-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Uvidíme na oblohe druhý Mesiac? Príčinou môže byť neobvyklá hviezda 03 - Modified: 2024-04-18 10:11:08 - Feat.: - Title: Na dom mu spadol odpad z vesmíru. Teraz NASA potvrdila, že je to kus z batérie 04 - Modified: 2024-04-18 04:56:52 - Feat.: - Title: Šéf NASA varuje pred čínskou vojenskou prítomnosťou vo vesmíre 05 - Modified: 2024-04-16 18:03:17 - Feat.: - Title: Astronómovia objavili najväčšiu čiernu dieru v Mliečnej ceste. Je 33-krát väčšia než Slnko