Držiteľ nobelovky Kip Thorne: Cestovať späť v čase sa nedá

Pred štyrmi rokmi ste získali Nobelovu cenu za fyziku za objav gravitačných vĺn vďaka laserovým detektorom LIGO. Prečo bolo také dôležité ich nájsť?

Vo fyzikálnych zákonoch sú iba dva spôsoby, ako sa dokážeme dostať k informáciám o tom, čo je niekde ďaleko, a to sú elektromagnetické a gravitačné vlny, ktoré sa môžu šíriť po celom vesmíre.

Galileo pred 400 rokmi inicioval modernú elektromagnetickú astronómiu tým, že zostrojil malý optický teleskop, namieril ho na Jupiter a objavil štyri najväčšie mesiace v jeho okolí.

LIGO urobilo podobnú vec pre gravitačné vlny. Náš tím zostrojil veľmi veľké a veľmi komplikované detektory v Louisiane a vo Washingtone, zapol ich a spozoroval tieto vlny, ktoré vznikli zrážkou dvoch obrovských čiernych dier vo vzdialenom vesmíre.

Ako si môžeme gravitačné vlny predstaviť?

Ak vlna smeruje od vás ku mne, naťahuje priestor horizontálne a stláča ho vertikálne a zase naopak, pričom sú také malé, že ich ani necítime, že nami prechádzajú.

Ich výhoda oproti elektromagnetickým vlnám, aj keď sa ťažšie detegujú, je tá, že vo vesmíre aj dlhšie prežijú. Kombinácia informácií, ktoré nám vedia dať elektromagnetické a gravitačné vlny, nám môže výrazne pomôcť v pochopení toho, čo sa deje vo vesmíre. A to špeciálne k dvom veciam.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.