Historický úspech. Pozrite sa, čo všetko sa Falconu Heavy podarilo

Sám šéf projektu pritom pred štartom netajil vážne obavy z havárie. Tá nakoniec postihla iba centrálny stupeň rakety, informoval Technet.

Asi najpôsobivejší pohľad, nielen pre odborníkov, ponúklo takmer synchrónne pristátie dvoch pomocných vzletových stupňov Falconu Heavy. Pristáli necelých osem minút po úspešnom štarte rakety (6. 2. 2018) o 21:45 späť na Myse Canaveral. Zhruba o 21 sekúnd neskôr mal na plavajúcej plošine dosadnúť aj centrálny stupeň Falconu. Ten však miesto minul a havaroval v oceáne.

Stroj dopadol podľa SpaceX do mora zhruba 300 metrov od plošiny rýchlosťou necelých 500 km/h. Dopad bol natoľko prudký, že došlo k miernemu poškodeniu plošiny. Samotný stupeň bol samozrejme zničený.

Presné príčiny zatiaľ nie sú zrejmé, ale aj napriek tejto vzhľadom na rozsah testu drobnej chybe možno považovať prvý štart rakety, ktorá sa raz vydá s nákladom aj k Marsu, za historický úspech. 

Falcon Heavy má dvakrát vyšší ťah ako druhá najsilnejšia raketa Delta IV Heavy, ktorej od ukončenia ruského programu Energija toto prvenstvo patrilo. Raketa je schopná dopraviť až 64 ton na nízku orbitu Zeme, 16 ton na translunárnu dráhu a až 14 ton na prechodovú dráhu k Marsu. Len pre pripomenutie že aj tento bez preháňania historický míľnik je relatívny: nosič Saturn V, ktorý slúžil v projekte Apollo naposledy pred 45 rokmi, dokázal na nízku obežnú dráhu Zeme dopraviť náklad s hmotnosťou 140 ton.

Ďalším bodom programu testovacieho letu bolo vypustenie kabrioletu Tesla Roadster najprv na obežnú eliptickú dráhu okolo Zeme, kde zostal obiehať niekoľko hodín, aby dnes ráno došlo k opätovnému a úplne poslednému zážihu nosiča s Teslou na palube a celá zostava sa vydala na heliocentrickú dráhu. Ako taký pohľad z kabrioletu na Zem vyzerá, sa môžete pozrieť vo videu.

Za volantom sedí figurína Starmana, čo je postava, ktorú "stvoril" David Bowie v rovnomennej piesni. Vznikla takmer presne pred 46 rokmi. Starman má pri lete oblečený nový skafander, ktorý Elon Musk a jeho ľudia navrhli pre posádku modulu Dragon a pre let na Mars.

Kabriolet Tesla Roadster je teraz teda "na ceste okolo Slnka". Ako si môžete všimnúť, v tweete Elona Muska vyznačená dráha zatiaľ jediného kabrioletu mimo zemský povrch siaha ďaleko za obežnú dráhu Marsu, a je teda podstatne pretiahnutejšia, než sa pôvodne uvádzalo.

Panovali okolo toho zmätky, pretože takúto zmenu si možno ľahko vyložiť ako chybu. Druhý stupeň sa pri svojom treťom a poslednom zážihu dnes ráno nemusel vypnúť podľa programu a pracovať až do vyčerpania paliva. Avšak už na tlačovej konferencii po štarte, ktorá tretiemu zážihu predchádzala, Musk len tak trochu mimochodom uviedol, že tretí stupeň zámerne využije všetko palivo, a zážih teda nebude riadene ukončený. Auto teda bude obiehať po podstatne dlhšej dráhe, ktorá nebude dosahovať len k Marsu, ale ďaleko za neho, takmer až k dráhe najväčšej trpasličej planétky Ceres.

Čo všetko sa Muskovi včera podarilo

  • Pôvodný štart plánovaný na 19:30 bol o 18:00 z dôvodu silných vetrov v horných vrstvách atmosféry odložený na 20:50, neskôr na 21:20, nakoniec na 21:45. Bola to posledná možnosť pre tento deň, štartovacie okno končilo o 22:00.
  • O 21:45 Falcon Heavy úspešne odštartoval.
  • 21:47 - Po dvoch minútach a 33 sekundách letu sa vypli a oddelili bočné motory.
  • 21:50 - V priamom prenose sa objavil záber kabrioletu Tesla Roadster so "Starmanom" za volantom.
  • 21:51 - Boostery pristáli po 7 minútach 58 sekundách letu.
  • 21:53 - Pristátie centrálnej časti prvého stupňa diváci nevideli, vypadol signál. Teraz už vieme, že dopadol do mora, havaroval kúsok od lode.
  • 21:56 - SpaceX potvrdilo, že druhý stupeň rakety je na správnej "parkovacej" dráhe.
  • 22:28 - Elon Musk potvrdzuje úspešný druhý zážih druhého stupňa s kabrioletom na "palube".
  • 04:46 - Potvrdený je aj tretí, posledný zážih druhého stupňa. Pri ňom bolo využité všetko palivo a Roadster sa tak bude pohybovať po obežnej dráhe ešte hlbšie vo vesmíre, než bolo cieľom. Od Slnka bude ďalej ako planéta Mars.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.