NASA prináša nový objav z Jupitera: Pozrite si jeho vnútro v úžasných detailoch

Od Galilea, ktorý sa na začiatku roku 1600 pozeral na Jupiter pomocou teleskopu, mali astronómovia  možnosť objaviť dramatické črty najväčšej planéty slnečnej sústavy, ako sú jej farebné pásy a veľkú červenú škvrnu. Ale o Jupiterových póloch, ktoré nie sú viditeľné na Zemi, sa veľa nevedelo.

Teraz viditeľné a infračervené snímky, ktoré získala vesmírna loď Juno na obežnej dráhe okolo Jupitera, odhalili obrovské cyklóny usporiadané v geometrických vzorkách na póloch planéty. Napríklad na severnom póle Jupitera má jeden cyklón široký 4 000 kilometrov osem cyklónov, každý s podobným priemerom okolo neho. A na južnom poli jeden cyklón o šírke 6,400 km je obklopený piatimi cyklónmi v rozmedzí od 5,600 km až 7000 km.

"Našli sme niečo úplne nové, čo sme predtým na iných planétach nespozorovali," povedal Space.com vedúci autor Alberto Adriani, planetárny vedec z Ústavu astrofyziky a vesmírnej planetológie v Ríme.

Tieto cyklóny trvali najmenej sedem mesiacov. V každom zoskupení boli cyklóny dostatočne blízko k sebe, aby boli v podstate v kontakte. Vesmírna loď Juno je prvá, ktorá letí cez póly Jupitera. Prechádza z pólu na pól asi za 2 hodiny.

Zdroj: NASA/SWRI/JPL/ASI/INAF/IAPS

Toto nie je prvýkrát, čo astronómovia našli obrovské búrky na póle plynového obra. Saturn, druhá najväčšia planéta v slnečnej sústave, má na každom póle jediný cyklón a vedci očakávali podobné zistenia na Jupiteri. "Mýlili sme sa, pretože Jupiterove póly sú úplne iné," povedal Adriani.

Vedci predtým zistili geometrické vzory aj na iných planétach v slnečnej sústave. Napríklad astronómovia v roku 1988 odhalili obrovský šesťuholníkový vzor mrakov na severnom póle Saturnu. Avšak, toto je prvýkrát, kedy boli videné zhluky cyklónov v polygonálnych tvaroch.

Zostáva záhadou, ako tieto cyklóny pretrvávajú bez zlúčenia alebo ako sa vyvinuli, aby vytvorili geometrické vzory. "Hoci sa tieto zhluky v tejto slnečnej sústave javia ako jedinečné, tieto štruktúry sa nachádzajú na iných planétach podobných Jupiteru v iných sústavach," povedal Adriani.