Reuters

Perzeidy budú výnimočné. Kedy, kde a ako uvidíte tento meteorický roj

12.08.2018, 00:01
sansan
Obľúbený meteorický roj Perzeíd je skoro tu, čo znamená, že je čas vyjsť von a pozdvihnúť oči smerom k nebu, kde sa môžete pozerať na desiatky padajúcich hviezd osvetľujúcich nočnú oblohu.

Perzeidy budú mať maximum z dnešnej nedele na pondelok 13. augusta, môžete ich sledovať prakticky celú noc, avšak viac ich uvidíte po polnoci.

"Všetko, čo musíte urobiť, je nájsť pekné tmavé miesto, ležať na chrbte a pozrieť sa hore. Nepotrebujete ďalekohľad, len použite oči," povedal pre Live Science odborník z NASA, Bill Cooke.

Očakáva sa, že tohtoročný roj bude obzvlášť úžasný a to vďaka tomu, že je Mesiac v nove. „Bude bezmesačná noc, keďže nov nastáva 11. augusta o 11:59 LSEČ. Za dobrých podmienok môžeme pozorovať 70 až 120 meteorov za hodinu,“ povedala už skôr pre HN Science Zuzana Kaňuchová z Astronomického ústavu SAV.

Podobne priaznivé podmienky na ich pozorovanie nastanú až v roku 2023. Tu je ešte niekoľko užitočných tipov pre tých, ktorí si túto mimoriadnu udalosť nechcú nechať ujsť:

• Vyhnite sa mestským svetlám a nájdite si pekné tmavé miesto, aby ste mohli vidieť aj slabšie meteory.
  • Dajte očiam asi 30 minút, aby sa prispôsobili tmavej oblohe. Nečakajte, že len vyjdete von a hneď sa budete dívať na Perzeidy.
  • Zabudnite na ďalekohľad. Budete chcieť vidieť celú nočnú oblohu a toto zariadenie by len znížilo vaše zorné pole.
  • Tí, ktorí si chcú Perzeidy fotiť, by mali nastaviť svoj fotoaparát na statív. Potom zhotovte záber s dlhou expozíciou trvajúcou niekoľko sekúnd až minútu.

Viac o tom, čo sú Perzeidy a ako vznikajú, sa dočítate v tomto článku:

01 - Modified: 2024-04-22 14:00:00 - Feat.: - Title: Priprav sa na jedinečné nebeské divadlo. Najbližšie dni môžeš pozorovať na oblohe hneď dva vesmírne úkazy 02 - Modified: 2024-01-06 09:00:00 - Feat.: - Title: Polárne žiary a modrý spln. PREHĽAD javov, ktoré môžeš v roku 2024 pozorovať aj na Slovensku 03 - Modified: 2024-01-03 11:24:39 - Feat.: - Title: Prach z planétky prinesie vo štvrtok ráno prvý tohtoročný nebeský zážitok 04 - Modified: 2023-12-13 09:28:57 - Feat.: - Title: V noci na piatok bude na oblohe možné pozorovať maximum roja Geminidy, podmienky budú mimoriadne priaznivé 05 - Modified: 2023-08-12 09:00:49 - Feat.: - Title: Počas meteorického roja Perzeíd bude možné vidieť až 45 meteorov za hodinu
26. apríl 2024 15:15