Na Sojuze sú ďalšie stopy po vŕtaní, tvrdí ruská spravodajská agentúra

14.09.2018, 11:48
ČTKČTK
Ruskí experti našli na plášti kozmickej lode Sojuz napojenej k Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) ďalšie stopy po vŕtaní.

Oznámila to dnes agentúra TASS s odvolaním sa na svoje zdroje v ruskom kozmickom priemysle. Nové známky poškodenia vraj ruskí kozmonauti objavili pri prieskume miniatúrnou videokamerou.

V noci na 30. augusta podľa ruských odborníkov z lode Sojuz pripojenej k ISS unikol vzduch kvôli dvojmilimetrovej trhline prevŕtanej zvnútra. Otvor bol okamžite hermeticky uzavretý a tlak v orbitálnom komplexe sa dostal na náležitú úroveň. Podozrenie, že plášť Sojuzu bol poškodený v ruskom výrobnom závode Energija, vyšetrovanie podľa ruských médií nepreukázalo.

Podľa dnešnej správy TASS boli stopy po vŕtaní objavené pri analýze videa i na vonkajšom štíte, ktorý loď chráni pred dopadmi meteoritov. "Ten, kto plášť prevŕtal, prenikol skrz do hĺbky 15 milimetrov a narazil hrotom vrtáka až do vonkajšieho štítu," citovala ruská agentúra nemenovaného experta.

Záhada okolo otvoru v plášti ruskej lodi Sojuz, ktorá koncom augusta spôsobila neveľký únik vzduchu z ISS, bola vo štvrtok témou telefonického rozhovoru medzi šéfmi kozmických agentúr USA a Ruska. Napísala to agentúra AP. Telefonát nasledoval po obvineniach, ktoré sa objavili v ruskej tlači, že otvor zámerne vyvŕtali americkí členovia posádky ISS.

Ruský denník Kommersant v stredu napísal, že podľa hlavnej ruskej vyšetrovacej verzie otvor vyvŕtali členovia americkej posádky. Kvôli ochoreniu jedného z nich chceli vraj zámerným poškodením Sojuzu vyvolať nutnosť náhleho návratu na Zem. Ak by totiž posádka musela ISS opustiť z dôvodu choroby, nie kvôli technickej poruche, museli by Američania novú kozmickú loď zaplatiť.

Správca amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) Jim Bridenstine a riaditeľ ruskej kozmickej agentúry Roskosmos Dmitrij Rogozin sa podľa informácie agentúry Interfax počas telefonátu dohodli, že kauzu do záveru vyšetrovania nebudú komentovať.

Špekulácie o vine posádky rozvíril v minulých dňoch sám Rogozin, ktorý vyhlásil, že ruskí vyšetrovatelia "venujú pozornosť aj verziu o úmyselnom poškodení lode vo vesmíre". V stredu ale na Twitteri uviedol, že "šírenie fám a obvinenia (vyšetrujúcim) expertom nepomáhajú a škodia priateľským vzťahom na palube ISS".

01 - Modified: 2018-09-13 10:49:38 - Feat.: 0 - Title: Dieru do lode na ISS navŕtali americkí astronauti, tvrdí ruská strana 02 - Modified: 2018-08-31 12:07:46 - Feat.: 0 - Title: NASA má problém. Američania sa už nedostanú na vesmírnu stanicu ISS