Jim Bridenstine, ktorý je šéfom agentúry NASA, dal pokyn na to, aby sa vytvorila komisia, ktorá zváži možnosti rozšírenia spolupráce s komerčnými firmami. Astronauti by sa tak mohli vžiť do úlohy športovcov a do vesmíru by leteli so záštitou súkromných spoločností. Namiesto dresu by však na sebe mali skafander potlačený logami. Astronauti by sa zároveň mohli objaviť aj v reklamách. Informoval o tom denník The Washington Post.
Dovolí to zákon? To zatiaľ nie je jasné
Sám Bridenstine si nie je istý, či je podobná vidina reálna. "Je možné, aby NASA získala časť svojich nákladov späť vďaka predaju reklamných práv? Hovorím vám, že je o to momentálne záujem. Otázka znie: Je to možné? Neviem, ale chcem niekoho, kto nám s tým poradí," povedal Jim Bridenstine, šéf agentúry NASA. Práve preto chce vytvoriť poradnú skupinu.
Okrem predaja reklamných plôch sa Bridenstine vyslovil tiež pre to, aby sa astronauti viac zapojili do marketingových akcií. Tí doteraz nesmú podľa amerických zákonov vystupovať v žiadnej reklame. "Rád by som videl deti, ktoré sa chcú stať astronautom alebo vedcom NASA namiesto toho, aby napríklad túžili po tom byť profesionálnym športovcom," uviedol Bridenstine. Dodal, že by jedného dňa rád našiel na obale cereálií fotku astronauta.
Nie všetci víziu podporujú
Nápad venovať sa viac marketingovým aktivitám našiel aj svojich odporcov. Jedným z nich je bývalý astronaut NASA Scot Kelly, ktorý strávil takmer rok vo vesmíre. V e-maile pre The Washington Post uviedol: "Bol by to dramatický posun od pravidiel, ktoré štátnym úradníkom zakazujú využívať funkciu pre osobný prospech."
Logo NASA sa dnes nijako nepredáva. Je k dispozícii pre všetkých a zadarmo. Pritom sa logo vesmírnej agentúry používa denne. Môžeme ho vidieť na oblečení či vo filmoch. Napríklad dizajnér Heron Preston predáva jedno tričko s logom NASA za 270 dolárov (zhruba 230 eur). Počas minulého roka NASA spolupracovala na 143 dokumentárnych projektoch a na 25 hraných filmoch.
Štúdia, ktorú v minulom roku vykonal Inštitút pre výskum vedy a technológií, štátom financované centrum, zistila, že by komerčná prevádzka stanice mohla priniesť agentúre sumu medzi 455 miliónmi dolárov a 1,2 miliardy dolárov ročne. Podľa štúdie by mohol prenájom modulu vesmírnej stanice vynášať viac ako 460 tisíc dolárov denne.