Objavili novú planétu. Oblet Slnka jej trvá 40-tisíc rokov

Astronómovia zachytili v našej sústave novú trpasličiu planétu. Planétka s kódom 2015 TG387 dostala prezývku Goblin a je dosť malá aj na svoju kategóriu - má v priemere zhruba 300 kilometrov. Čo ju však podľa serveru Technet.cz robí zaujímavou, je jej orbita.

Slnko obieha po extrémne pretiahnutej elipse. V perihéliu (bode najbližšie Slnku) je od stredu sústavy vzdialená 65 AU, zato v aféliu (odslní) sa dostane až 2300 AU od našej hviezdy.

Kvôli tomu jej dokončenie jedného obehu Slnka trvá podľa odhadov 40-tisíc rokov. Goblin sa tak teraz zaradí medzi najvzdialenejšie objekty našej sústavy.

Trpasličiu planétu objavil tím amerických vedcov, ktorý sa zaoberá hľadaním tzv. Deviatej planéty. Tajomný objekt je astronómami predpovedaná planéta, ktorá by mala obiehať Slnko vo veľkej vzdialenosti.

Podľa niektorých astronómov by iba podobne ťažká planéta vysvetľovala zvláštne výchylky v orbite vesmírnych telies okolo Neptúna.

"Objekty ako Goblin sú ako omrvinky chleba vedúce k Planéte X," hovorí jeden z objaviteľov Scott Sheppard o Deviatej planéte, ktorú prvýkrát predpovedal v roku 2014.

Nie všetci však súhlasia s jej existenciou. Tento rok predstavili astronómovia hypotézu, že orbitálne anomálie môže spôsobovať skupina vesmírnych objektov, nie nevyhnutne jedna veľká planéta.