Zem kedysi zasiahla obrovská slnečná búrka. Čo by spôsobila dnes?

„Slnečná búrka je niekoľko hodín až dní trvajúce intenzívne bombardovanie magnetosféry Zeme silným prúdom vysokoenergetických elektricky nabitých častíc pochádzajúcich zo Slnka. V prevažnej miere ide o elektróny a protóny. Spúšťačom slnečných búrok sú slnečné erupcie a výrony koronálnej hmoty,“ vysvetlil pre HN Science Július Koza z Astronomického ústavu SAV.

V oboch týchto prípadoch ide o procesy úzko späté s prestavbou magnetických polí v aktívnych oblastiach na Slnku. Tie sú sprevádzané premenou energie slnečných magnetických polí na iné formy, a to hlavne na kinetickú energiu častíc, tepelnú a svetelnú energiu. Práve taká mohutná slnečná búrka stála za zvýšenou koncentráciou rádioaktívnych izotopov, ktoré odhalili hĺbkové vrty v grónskom ľadovci.

Len tri v histórii

Podľa novej štúdie publikovanej v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences intenzívna erupcia zasiahla našu planétu okolo roku 660 pred naším letopočtom. Vie sa len o dvoch predošlých podobných udalostiach, pričom prvá nastala niekedy medzi rokmi 774 a 775 a druhá mierne slabšia sa udiala medzi rokmi 993 a 994.

A čo by sa stalo, ak by v súčasnosti došlo k takému silnému slnečnému javu? Náš život by to uvrhlo do úplného zmätku. „Slnečné erupcie síce nie sú priamou hrozbou pre ľudstvo žijúce hlboko pod pevným ochranným štítom magnetosféry Zeme, ale kozmonauti na obežnej dráhe Zeme a účastníci prípadných misií na Mesiac a Mars sú v úplne inej situácii. Pre nich predstavujú slnečné búrky veľmi vážne zdravotné riziko vyúsťujúce do možnej choroby z ožiarenia,“ informoval Koza.

V podstatne menšej miere ako kozmonauti sú slnečnými búrkami ohrozené posádky a pasažieri leteckých liniek na trasách v polárnych oblastiach, ktorí dostanú mierne zvýšenú dávku ožiarenia.

Exkluzívny obsah Hospodárskych novín

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.