Čínska misia odhaľuje dlhoročné tajomstvá odvrátenej strany Mesiaca

22.05.2019, 12:25
sansan
Čínska sonda Čchang-e 4, ktorá ako prvá pristála na odvrátenej strane Mesiaca, podľa novej štúdie vrhá svetlo na jedno z jeho najväčších tajomstiev. Jej rover objavil horniny, ktoré sa pravdepodobne dostali z vnútra Mesiaca na jeho povrch.

Vedci sa prostredníctvom čínskej sondy a jej roveru snažia pochopiť zloženie mesačného plášťa, ktorý sa nachádza medzi kôrou a jadrom. Z impaktných kráterov sa výskumníci môžu dozvedieť viac o evolúcii Mesiaca a o tom, ako vznikol.

Keď sa asteroidy a iné objekty zrazia s Mesiacom, kôra praská a časti plášťa sa dostanú na povrch. Takže rover Nefritový králik 2 išiel hľadať niektoré z týchto kusov. Štúdiu podrobne opisujúca jeho zistenia zverejnili v časopise Nature.

Počas sedemdesiatych rokov dvaja astronómovia predpokladali, že oceán z magmy zakryl povrch Mesiaca v jeho histórii. Magma je roztavený materiál, ktorý tvorí skaly. Ako sa ochladil, minerály vyplávali na vrchol a ťažšie prvky sa potopili. Vrchol vytvoril čadičovú kôru nad plášťom z minerálov. Verili, že niektoré z týchto minerálov môžu byť olivín a pyroxén, ktoré sa nachádzajú v asteroidoch a hornom plášti Zeme.

A dozvedieť sa viac o tom, ako sa vyvíjal Mesiac, by tiež mohlo vrhnúť svetlo na vývoj Zeme. V porovnaní so Zemou je povrch Mesiaca relatívne nedotknutý, uviedli vedci.

"Pochopenie zloženia mesačného plášťa je rozhodujúce pre testovanie, či magmatický oceán vôbec existoval, ako sa predpokladalo," uviedol Li Chunlai, autor štúdie a profesor Národných astronomických observatórií Čínskej akadémie vied. "Pomáha to aj pri zlepšovaní nášho chápania tepelného a magmatického vývoja Mesiaca."

Sonda Čchang-e 4 pristála v kráteri Von Kármán 3. januára. Potom nasadila Nefritového králika 2. Jeho cieľom bolo preskúmať povodie South Pole-Aitken, najstaršieho a najväčšieho krátera na odvrátenej strane Mesiaca.

Vzorky údajov zozbierané roverom na dne povodia naznačili stopy olivínu. Vzorky z hlbších impaktov v povodí odhalili viac olivínu. Výskumníci sa domnievali, že plášť by mohol obsahovať olivín a pyroxén v rovnakej miere, než aby ho v ňom dominoval jeden.

Rover bude toho musieť preskúmať viac, aby pochopil zloženie plášťa, ale prvá misia na odvrátenej strane Mesiaca už zhromažďuje dôležité údaje. Nefritový králik 2 neskôr odoberie viac materiálu z dna krátera, aby určil jeho pôvod, a vedci skúmajú možnosť vracania vzoriek na Zem.

01 - Modified: 2019-01-07 10:29:01 - Feat.: 0 - Title: Ukrýva krátery večnej temnoty, mierne sa "kýve" a vidíme viac ako polovicu povrchu. Čo možno neviete o Mesiaci 02 - Modified: 2019-01-03 11:04:41 - Feat.: 0 - Title: Historické pristátie, čínska sonda poslala fotografiu z odvrátenej strany Mesiaca 03 - Modified: 2017-10-29 22:03:31 - Feat.: 0 - Title: Je Mesiac planéta a aká je jeho odvrátená strana? Otestujte sa, čo o ňom viete