Astronómovia po polstoročí objavili stratený lunárny modul z Apolla 10

16.06.2019, 11:50
vsevse
Prvá misia, ktorá priviezla ľudí na iné kozmické teleso, bola tá s označením Apollo 11. Cestu jej však vyšliapali predchádzajúce projekty. Jeden z nich teraz zase získava pozornosť. Objavil sa totiž stratený modul z Apolla 10.

Apollo 10 bola štvrtá misia v rámci programu Apollo, jej cieľom bolo simulovať celý let k Mesiacu s jedinou výnimkou, tou bolo pristátie na našej obežnici. Bola to v podstate generálna skúška s identickou loďou, na ktorej palube boli astronauti Thomas Patten Stafford, Eugen Cernan a John Watts Young, uvádza Technet.cz.

Tá vyrazila k Mesiacu 18. mája 1969. Išlo o poslednú skúšku pred prvým pristátím človeka na Mesiaci. Celý test prebehol bez problémov zhruba dva mesiace pred legendárnou misiou Apolla 11.

Misia bola naplánovaná do všetkých detailov vrátane modulu Apollo Lunar Module, ktorý sa priblížil do vzdialenosti necelých šestnástich kilometrov od mesačného povrchu, ale nikdy nepristál, a nakoniec bol poslaný na obežnú dráhu okolo Slnka.

Aby bolo všetko čo najbližšie budúcemu reálnemu pokusu o pristátie, mal lunárny modul pri svojom manévri priblíženia k Mesiacu na svojej palube dvaja z troch členov posádky a následne ich bezpečne priviezol späť na materskú loď.

Maskotom misie boli dve vtedy populárne kreslené postavičky. Loď tak prezývali "Charlie Brown" a lunárny modul "Snoopy". Od tej doby, čo bol navedený na obežnú dráhu okolo Slnka, sa však Snoopy stratil.

Hľadať ho bolo veľmi zložité a trvalo to dlhých osem rokov. Hľadaním sa zaoberal tím amatérskych astronómov. Tí sa so svojím príbehom zverili stanici Sky News s tým, že sú na 98 percent presvedčení, že stratený Lunar Module z misie Apollo našli.

Tím vedený amatérskym astronómom Nickom Howesom, ktorý je členom britskej Kráľovskej astronomickej spoločnosti, začal svoje pátranie roka 2011. Počas mnohých a mnohých desiatok rokov, čo modul obiehal okolo Slnka, sa jeho trajektória menila, ako ju ovplyvňovala gravitácia rôznych telies, ktoré míňal.

Pre ľudí zapojených do hľadania to znamenalo analyzovať terabajty dát, ktoré získali z rôznych teleskopov. Teraz sa s istotou vie, že nájdený objekt je umelého pôvodu a bola spočítaná jeho trajektória.

"Kým sa k nemu niekto nedostane tak blízko, aby získal podrobný radarový profil, nemôžeme si byť istí," uviedol podľa Sky News Howes na Cheltenhamskom vedeckom festivale.

Teraz je modul príliš vzdialený, ale za niekoľko rokov by sa mohol dostať do takej blízkosti, aby ho mohli astronómovia vyfotografovať.

01 - Modified: 2018-07-13 10:21:10 - Feat.: 0 - Title: Astronauti ohriali Mesiac aj pod povrchom. A NASA o tom stratila záznamy 02 - Modified: 2018-12-21 07:03:09 - Feat.: 0 - Title: Pred 50 rokmi pustili do vesmíru Apollo 8. Z misie vznikla slávna fotografia 03 - Modified: 2019-01-29 13:43:17 - Feat.: 0 - Title: Zrejme našli najstarší známy kameň na Zemi. Bol na Mesiaci