Aj tento Slovák stojí pri prevratnej technológii. Zrejme obráti svetové trhy

Astrofyzik Peter Vereš pracuje v centre pre astrofyziku Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, konkrétne v Miner Planet Centre. Je to svetové stredisko zaoberajúce sa asteroidmi, ktoré prijíma pozorovania asteroidov a komét z celého sveta. "Počítame dráhy, predpovedáme polohy, číslujeme ich, pomenujeme," vysvetľuje svoju úlohu.

Pred tým pôsobil aj na Havajských ostrovoch, kde objavovali asteroidy, najmä tie v blízkosti Zeme. "Pre NASA sme tiež riešili budúce ďalekohľady, ako budú schopné prispieť k objavovaniu ďalších asteroidov.

NASA má za cieľ objaviť skoro všetky telesá väčšie ako 100 metrov v blízkosti Zeme. Tento cieľ nie je ďaleko ešte splnený. To je moja primárna misia."

"Čo sa týka ťažby asteroidov, mal som šťastie. Na Harvarde pripravuje kolega študijný odbor Aplikovaná astronómia, ktorý by mal pripraviť budúcich vesmírnych inžinierov na ťaženie asteroidov. Aj ja som prispel do sylabov tohto študijného programu."

"Sme na začiatku dobrodružstva. Musíme ich objaviť, zistiť, z čoho sa asteroidy skladajú... Aktuálne sa nachádzame vo fáze zbierania vzoriek."

Základom je návratnosť. "Pri ťažbe musíte vyťažiť viac ako miniete na misiu. Hodnota zhruba kilometrového asteroidu je asi sto miliárd dolárov... Otázka je, čo by to spravilo so svetovou ekonomikou, keby máme takýto prítok vzácnych kovov v obrovskom množstve z vesmíru."

"Luxembursko bola prvá krajina na svete, ktorá pripravila legislatívu, ktorá by im umožnila využívať zdroje z asteroidov. USA sa pridali ako druhá krajina."

Viac sa dozviete v našom rozhovore v štúdiu vyššie.