NASA/JPL-Caltech

Oceán na Saturnovom mesiaci obsahuje stavebné kamene života

04.10.2019, 00:01
sansan
Voda na Saturnovom mesiaci Enceladus obsahuje organické zlúčeniny - stavebné kamene aminokyselín, ktoré tvoria základy života na Zemi.

Vedci objavili v oceáne na Saturnovom mesiaci Enceladus najzákladnejšie ingrediencie pre život. Nová analýza údajov NASA odhaľuje prítomnosť organických zlúčenín v oblakoch tekutej vody, ktoré vystreľujú do vesmíru z oceánu pod ľadovou kôrou Enceladu.

Tieto zlúčeniny, ktoré obsahujú dusík a kyslík, zohrávajú kľúčovú úlohu pri produkcii aminokyselín - komplexných molekúl, ktoré slúžia ako stavebné kamene proteínov. Bez proteínov by život, ako ho poznáme, nemohol existovať.

Vedci už dlho tušili, že oceán pod povrchom Enceladu môže skrývať prísady na život. Už skôr objavili ďalšie organické molekuly pochádzajúce z ľadového mesiaca, ale toto je prvýkrát, čo ich niekto objavil rozpustné vo vode. To znamená, že zlúčeniny by mohli podliehať hlbokomorským chemickým reakciám, ktoré produkujú aminokyseliny.

„Ukazuje sa, že oceán má množstvo reaktívnych stavebných kameňov a je to ďalšie zelené svetlo vo výskume obývateľnosti Enceladu,“ uviedol v tlačovej správe Frank Postberg, spoluautor štúdie.

Na Encelade sú prúdy oceánskej vody a ľadu pravidelne vystreľované do vesmíru prostredníctvom teplých trhlín v mesačnej kôre. Vedci agentúry NASA, ktorí stoja za touto novou štúdiou, analyzovali údaje o chemickom zložení týchto oblakov a našli niekoľko nových organických zlúčenín, z ktorých niektoré obsahujú dusík a niektoré obsahujú kyslík.

Tieto zlúčeniny sa rozpustili v morskej vode pod povrchom Encelada. Podľa štúdie sa potom odparili s povrchovou vodou, kondenzovali a stuhli do ľadovej kôry mesiaca. Oblaky vystrelili zlúčeniny do vesmíru, kde ich vycítila kozmická loď Cassini americkej agentúry NASA, keď letela okolo. Tieto zlúčeniny sú ďalším znakom toho, že Enceladus môže mať svoju vlastnú verziu procesu, ktorý vytvára život na Zemi.

Vedci sa domnievajú, že potenciálne hydrotermálne prieduchy v podpovrchovom oceáne na Encelade by mohli fungovať podobne ako na našej planéte. „Tieto molekuly pochádzajúce z oceánu by mohli byť na rovnakej reakčnej ceste, akú vidíme tu na Zemi. Zatiaľ nevieme, či sú pre život mimo Zeme potrebné aminokyseliny, ale nájdenie molekúl, ktoré tvoria aminokyseliny, je dôležitý kúsok do skladačky,“ uviedol Nozair Khawaja, ktorá viedol výskumný tím.

01 - Modified: 2018-12-20 16:32:09 - Feat.: 0 - Title: Saturn rýchlo stráca svoje ikonické prstence 02 - Modified: 2018-07-17 12:59:02 - Feat.: 0 - Title: Medzi Saturnom a jeho najzvláštnejším mesiacom znie strašidelná hudba 03 - Modified: 2017-09-05 21:34:29 - Feat.: 0 - Title: Život "blízko" Zeme? Mesiac Saturna spĺňa všetky podmienky, zistili vedci NASA