Cudzí objekt je v našej sústave. Vedci už tušia, kde má domov

Už po druhý raz vedci objavili medzihviezdny objekt uháňajúci našou slnečnou sústavou. Prvýkrát spozoroval kométu 30. augusta amatérsky astronóm Gennady Borisov svojím vlastným ďalekohľadom na Kryme. Jeho nález urobil z objektu prvého návštevníka z iného planetárneho systému po tom, ako k nám v roku 2017 zavítala 'Oumuamua v tvare cigary.

Dvaja červení trpaslíci

V novej práci tím poľských vedcov vypočítal cestu, ktorou sa cudzia kométa známa ako 2I/Borisov vydala v ústrety gravitácii nášho Slnka. Cesta vedie späť k systému dvoch chladných hviezd, červených trpaslíkov, Kruger 60 vzdialeného 13,15 svetelného roku. „Keď si pretočíte cestu kométy vesmírom, zistíte, že pred miliónom rokov objekt prešiel len 5,7 svetelného roku od centra Kruger 60, pohybujúc sa iba 3,43 kilometra za sekundu,“ píšu vedci.

Keby sa na vesmírne pomery skutočne pohybovala tak pomaly vo vzdialenosti nie viac ako 6 svetelných rokov od Kruger 60, pravdepodobne ním iba neprechádzala. Podľa všetkého z neho pochádza. V určitom okamihu v dávnej minulosti kométa Borisov obiehala tie hviezdy tak, ako naše kométy obiehajú Slnko.

Ye Quanzhi, odborník na astronómiu a kométy z Marylandskej univerzity, ktorý sa na práci nezúčastnil, pre server Live Science povedal, že dôkazy, ktoré spájajú kométu 2I/Borisov s Kruger 60, sú na základe doteraz dostupných údajov presvedčivé.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.