Zem má dočasne druhý mesiac, je veľký ako osobné auto

Na prvý pohľad to vyzerá, že sa k Zemi vracia automobil Tesla, ktorý do vesmíru pred dvoma rokmi poslal Elon Musk. Rozmery by zhruba zodpovedali. Všetko ostatné už nie, a to vrátane dráhy, píše iDNES.cz.

Nový dočasný súputník Zeme tak zrejme bude prirodzeného pôvodu, čo znamená, že najpravdepodobnejšie by to mal byť asteroid zachytený gravitáciou Zeme. Tento „minimesiac“ objavili astronómovia pracujúci v Stewardovej hvezdárni, kde sídli katedra astronómie Arizonskej univerzity.

„Nový mesiac“ má podľa expertov priemer 1,9 až 3,5 metra, a je teda veľký asi ako osobné auto. Zem obletí raz za 47 dní po oválnej dráhe, na ktorej sa väčšinou pohybuje ďaleko za orbitou Mesiaca.

Táto dráha je pritom nestabilná, takže teleso s označením 2020 CD3 nakoniec Zem opustí. Podľa niektorých vedcov možno už v apríli, iní si tak skorou rozlúčkou istí nie sú.

Zistenie nového objektu pri Zemi oznámil jeden z dvojice objaviteľov Kacper Wierzchos v stredu na Twitteri.

Následne objav potvrdili vedci zo šiestich ďalších observatórií inde vo svete, ktorí tiež vypočítali obežnú dráhu telesa a naznačili, že gravitáciou je k Zemi pútané približne už tri roky.

K predpokladu, že 2020 CD3 veľmi pravdepodobne pri prelete zachytila ​​gravitácia Zeme, sa prikláňa aj Stredisko pre malé planéty (MPC) Medzinárodnej astronomickej únie (IAU), ktoré sleduje malé objekty vo vesmíre.

Vedecky zamerané weby v tejto súvislosti pripomenuli, že ide o len druhý známy asteroid, ktorý naša planéta zachytila ​​ako minimesiac.

Prvým bolo teleso katalogizované ako 2006 RH120, ktoré okolo krúžilo od septembra 2006 do júna 2007, než sa mu podarilo vymaniť sa z objatia Zeme.

Podľa vedcov je pravdepodobné, že takéto objekty sa na čas dostanú pod vplyv zemskej príťažlivosti „každú chvíľu“, ale kvôli malej veľkosti zostanú nepoznané.