Horúci Jupiter odsúdený na zánik. Objavili planétu, kde rok trvá len 18 hodín

Horúci Jupiter. Takto nazývajú astronómovia novoobjavenú planétu mimo našej slnečnej sústavy, vzdialenú od Zeme asi 1000 svetelných rokov.

Je to preto, že ide o obrovský plynný svet, podobný Jupiteru z našej sústavy, ktorý však dosahuje povrchové teploty 1000 stupňov Celzia.

NGTS-10b, čo je jeho oficiálny názov, totiž obieha okolo svojej hviezdy, podobnej nášmu Slnku, v neuveriteľne krátkej vzdialenosti.

Celú svoju obežnú dráhu dokončí už za 18 hodín, to znamená, že za tento čas na ňom ubehne jeden rok. Tým sa stáva najbližšie a najrýchlejšie obiehajúcim spomedzi všetkých horúcich Jupiterov, ktoré boli doteraz objavené.

„Horúce Jupitery s obehmi za dobu kratšiu ako 24 hodín sú veľmi zriedkavé. Zo stoviek horúcich Jupiterov, ktoré sú v súčasnosti známe, existuje iba sedem, ktoré majú obežnú dobu kratšiu ako jeden deň, “ povedal pre časopis Monthly Notices of the Royal Astronomical Society hlavný autor štúdie James McCormac.

Konkrétne NGTS-10b tu podľa všetkého kvôli svojej blízkosti k hviezde nebude dlho, podľa vedcov ju silná gravitácia hviezdy čoskoro roztrhá. Skúmanie tejto planéty by mohlo pomôcť lepšie porozumieť zloženiu týchto.