Astronómovia našli hviezdu, ktorá prežila stretnutie s čiernou dierou

28.04.2020, 12:30
sansan
Mŕtva hviezda vydržala stret so supermasívnou čiernou dierou a uviazla na obežnej dráhe okolo nej. To by mohlo vysvetliť zvláštne správanie tejto čiernej diery, ktoré vedci spozorovali pre pár mesiacmi.

Keď čierne diery pohltia obrovské množstvo hmoty z priestoru okolo nich, dajú o tom vedieť. Chrlia obrovské žiarenie z röntgenových lúčov, také jasné, že to môžeme zachytiť zo Zeme.

Obieha každých deväť hodín

Toto je normálne správanie čiernych dier. Normálne však nie je to, že tieto röntgenové erupcie sa šíria v pravidelných hodinových intervaloch, čo bolo zarážajúcim správaním, ktoré hlásili minulý rok zo supermasívnej čiernej diery v strede galaxie vzdialenej 250 miliónov svetelných rokov. V jej prípade to bolo každých deväť hodín, píše Science Alert.

Po starostlivom štúdiu astronóm Andrew King z Leicesterskej univerzity vo Veľkej Británii verí, že identifikoval príčinu - mŕtvu hviezdu, ktorá vydržala stret s čiernou dierou a uviazla na deväťhodinovej eliptickej obežnej dráhe okolo nej. Pri každom blízkom prelete čierna diera strhne z hviezdy viac materiálu.

„Tento biely trpaslík je uväznený na obežnej dráhe blízko čiernej diery, obieha okolo nej každých deväť hodín. Pri svojom najbližšom priblížení sa plyn vtiahne z hviezdy do akreačného disku okolo čiernej diery a uvoľní röntgenové lúče, ktoré obe prístroje detekujú,“ vysvetlil King.

Čierna diera je jadrom galaxie s názvom GSN 069 a má veľmi malú hmotnosť, pokiaľ ide o supermasívne čierne diery - je iba 400-tisíckrát väčšia ako Slnko. Napriek tomu je aktívna, obklopená horúcim diskom akreačného materiálu a rastie.

Podľa Kingovho modelu sa k nej červený nadobor v jednej z posledných vývojových fáz hviezdy podobnej Slnku zatúlal príliš blízko.

Čierna diera okamžite zbavila hviezdu jej vonkajších vrstiev a urýchlila jej vývoj na bieleho trpaslíka, teda mŕtve jadro, ktoré zostane, keď hviezda vyčerpá svoje jadrové palivo.

Namiesto toho, aby biely trpaslík pokračoval na svojej ceste, bol zajatý na obežnej dráhe okolo čiernej diery, ktorá sa ním naďalej kŕmila.

Aká je jej budúcnosť?

Na základe veľkosti röntgenových erupcii King vypočítal, že tento biely trpaslík je približne 0,21-násobok hmotnosti Slnka. Tiež predpovedal, že obežná dráha hviezdy sa mierne kolíše.

Toto kolísanie by sa malo opakovať každé dva dni a dokonca ho budeme schopní zistiť, ak sa bude objekt pozorovať dostatočne dlho.

Pokiaľ ide o budúcnosť hviezdy, ak sa nič nezmení, hviezda zostane presne tam, kde je, bude obiehať okolo čiernej diery a tá ju bude miliardy rokov pomaly odstraňovať.

To spôsobí, že sa zväčší v rozmeroch a zníži sa jej hustota, možno sa nakoniec premení na plynového giganta. „Nie je pre ňu úniku. Čierna diera ju bude jesť stále pomalšie, ale nikdy sa nezastaví,“ dodal King.

01 - Modified: 2019-12-22 18:51:43 - Feat.: 0 - Title: Vedci odhalili tajomstvá našej galaxie. Koľko váži a čo sa stane po zrážke? 02 - Modified: 2019-12-14 12:21:15 - Feat.: 0 - Title: V našej galaxii mala byť čierna diera, ktorá sa vymyká poznatkom. Asi je to inak 03 - Modified: 2019-12-03 12:40:28 - Feat.: 0 - Title: Objavili čiernu dieru, ktorá pomáha rodiť hviezdy 04 - Modified: 2019-10-04 11:50:39 - Feat.: 0 - Title: Záhadná deviata planéta našej sústavy môže byť čierna diera z čias Veľkého tresku