NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA/PSI

Objav na trpasličej planéte Ceres. Má slaný oceán, môže tam byť aj život

14.08.2020, 11:39
Ceres, trpasličia planéta, ktorá obieha okolo Slnka v obrovskom páse asteroidov medzi Marsom a Jupiterom, je oveľa menšia ako Zem, napriek tomu sú si v niečom podobné. Zistili to vedci z NASA v rámci misie Dawn (slovensky Úsvit), ktorí pod povrchom vesmírneho telesa objavili dokonca slaný oceán.

„Oceán na povrchu mohol v minulosti umožňovať vznik života,“ hovorí pre server Lidovky.cz astronóm Petr Scheirich. Ceres aj Zem sa vytvorili z podobných materiálov v našej slnečnej sústave. Potom, čo výskumníci prešli tisíce obrázkov z kozmickej lode Dawn NASA, ktorá obieha Ceres od roku 2015, zbadali tu mnoho formácií, ktoré sú k videniu aj na Zemi.

Kozmická loď NASA Dawn umožnila mimoriadne detailné pohľady. Vedci tak zistili, že svetlé oblasti na Cerese sú ložiská tvorené väčšinou uhličitanom sodným, teda zmesou sodíka, uhlíka a kyslíka. Pravdepodobne pochádzajú z kvapaliny, ktorá prenikla na povrch a odparila sa, čím zanechala vysoko reflexnú soľnú kôru.

Stále však nebolo možné určiť, odkiaľ kvapalina pochádza. Až na konci misie dospeli vedci analýzou zhromaždených údajov k záveru, že kvapalina pochádza z hlbokého zásobníka slanej vody alebo vody obohatenej soľou.

Štúdiom Ceresovej gravitácie sa dozvedeli viac o vnútornej štruktúre trpasličej planéty a boli schopní určiť, že nádrž na soľanku je asi 40 kilometrov hlboká a stovky kilometrov široká.

Ceres nemá úžitok z vnútorného zahrievania vytváraného gravitačnými interakciami s veľkou planétou, ako je to v prípade niektorých ľadových mesiacov vonkajšej slnečnej sústavy.

Nový výskum, ktorý sa zameriava na Ceresov kráter Occator - domov najrozsiahlejších svetlých oblastí - potvrdzuje, že Ceres je prinajmenšom rovnako bohatý na vodu ako iné ľadové telesá v kozme.

V Astronomickom ústave Akadémie vied ČR je najpovolanejším odborníkom na podobný druh vesmírnych telies ako Ceres Petr Scheirich. Priblížil význam objavu v rámci misie NASA s názvom Dawn (slovensky Úsvit).

Čo znamená objav slanej vody pod povrchom trpasličej planétky Ceres?

Ide o potvrdenie domnienky, že Ceres bol v minulosti telesom s veľkým oceánom na povrchu. To, čo sme teraz na Cerese našli, je vlastne samotný zvyšok tohto oceánu. Oceán na povrchu mohol v minulosti umožňovať vznik života. A práve hľadanie života inde vo vesmíre je "svätým grálom" súčasnej vedy.

Domnievate sa, že podobnú štruktúru majú aj iné planétky v páse medzi Marsom a Jupiterom, prípadne v iných častiach vesmíru?

Podobne ako Ceres by snáď mohla vyzerať ďalšia planétka v páse medzi Marsom a Jupiterom: Pallas. Oceány vody majú aj niektoré mesiace obrovských planét, dokonca sa predpokladá, že Ceres bol týmto mesiacom v minulosti dosť podobný.

Misia Dawn na Ceresi objavila minerál hydrohalit. Je možné ho nejakým spôsobom využiť na Zemi?

Objav hydrohalitu je významný práve v tom, že dokazuje prítomnosť slanej vody pod povrchom. Vzniká totiž pri mrznutí slanej vody. Na Zemi vzniká v mraze z morskej vody, máme ho tu teda dostatok.

NASA plánuje vysadiť na Ceresi v roku 2023 robotické vozidlo. Čo by tu podľa vás mohlo teoreticky ešte objaviť?

Najväčším úspechom by bol objav známok buď minulého, alebo dokonca súčasného života - samozrejme pravdepodobne iba v jeho najprimitívnejšie forme.

01 - Modified: 2024-04-08 09:37:23 - Feat.: - Title: Na severoamerickom kontinente bude o pár hodín možné sledovať úplné zatmenie Slnka 02 - Modified: 2024-04-10 08:45:47 - Feat.: - Title: Blíži sa úplné zatmenie Slnka. A mohlo by vyriešiť zvláštnu záhadu 03 - Modified: 2024-04-05 08:52:37 - Feat.: - Title: Mesiac má mať vlastný čas, bude fungovať podľa jeho pohybu 04 - Modified: 2024-04-07 22:00:00 - Feat.: - Title: EÚ musí opustiť svoj kafkovský svet 05 - Modified: 2024-04-04 10:00:00 - Feat.: - Title: V čiernej diere miliardy svetelných rokov od Zeme našli vodu. Je jej toľko, ako na našej planéte vynásobené 140 biliónkrát