Reuters

Odhalili tajomstvá v najtemnejšom kúte vesmíru. A dostali nobelovku za fyziku

06.10.2020, 12:23
sansanTASRTASR
Cenu za fyziku si odniesla trojica vedcov za výskum o čiernych dierach.

Nobelovu cenu za fyziku za rok 2020 získali britský vedec Roger Penrose, nemecký astrofyzik Reinhard Genzel a americká astronómka Andrea Ghezová, a to za výskum v oblasti čiernych dier. Konkrétne za prácu o ich formovaní a objav supermasívnej čiernej diery v strede našej galaxie.

Ocenenie udeľuje Kráľovská švédska akadémia vied a jeho hodnota je 10 miliónov švédskych korún (približne 959-tisíc eur), ktoré sa rozdelia medzi víťazov, pričom polovica je pre Penrosea a druhá polovica sa rozdelí medzi Genzela a Ghezovú.

Získala ju štvrtá žena

Penrose, britský matematický fyzik so sídlom na Oxfordskej univerzite, získal svoj podiel na cene za použitie dômyselných matematických nástrojov na dokázanie toho, že vznik čiernych dier predpovedá Einsteinova všeobecná teória relativity.

Genzel a Ghezová boli ocenení za prácu, pri ktorej obrátili ďalekohľady na našu vlastnú galaxiu a zistili, že v strede Mliečnej cesty je supermasívna čierna diera.

"Tohtoroční laureáti odhalili tajomstvá v najtemnejšom kúte nášho vesmíru. "Keď budeme sondovať stále bližšie k horizontom čiernych dier, príroda môže mať pre nás pripravené nové prekvapenia,“ uviedol Ulf Danielsson, profesor teoretickej fyziky na univerzite v Uppsale vo Švédsku.

Ghezová, ktorá je v poradí iba štvrtou ženou, ktorá získala Nobelovu cenu za fyziku, neskrývala nadšenie. "Dúfam, že dokážem inšpirovať ďalšie mladé ženy v tejto oblasti," uviedla.

Nobelovu cenu za fyziku získali vlani James Peebles z Princetonskej univerzity (USA) za svoj výskum fyzikálnej kozmológie, ako aj Michael Mayor a Didier Queloz zo Ženevskej univerzity (Švajčiarsko) za objav exoplanéty obiehajúcej okolo hviezdy podobnej nášmu Slnku.

Poznáme aj držiteľov nobelovky za medicínu

Nobelovu cenu za fyziológiu alebo medicínu za rok 2020 získali v pondelok Američania Harvey Alter a Charles Rice a Brit Michael Houghton za výskum v súvislosti s objavom vírusu spôsobujúceho hepatitídu typu C.

V stredu oznámia držiteľov ceny za chémiu, vo štvrtok za literatúru, v piatok za mier a v pondelok ceny za ekonómiu.

Tohtoroční laureáti si ceny v Štokholme na tradičnom slávnostnom odovzdávaní 10. decembra osobne neprevezmú. Dostanú ich vo svojich domovských krajinách prostredníctvom ambasád alebo príslušných univerzít.

Nobelova nadácia, ktorá odovzdávanie Nobelových cien organizuje, v septembri oznámila, že tradičná slávnostná ceremónia udeľovania cien sa tento rok z dôvodu pandémie koronavírusu SARS-CoV-2 neuskutoční. Podujatie v štokholmskej koncertnej sále nahradí televízny prenos z radnice švédskej metropoly.

Na základe poslednej vôle a z finančných prostriedkov významného švédskeho priemyselníka a vynálezcu dynamitu Alfreda Nobela (1833-96) je od roku 1901 každoročne udeľovaná prestížna Nobelova cena za významný objav, čin alebo dielo.

Táto pocta umelcom vedcom, ekonómom a mierotvorcom je všeobecne považovaná za najhodnotnejšie ocenenie na svete.

25. apríl 2024 13:23