ESO/L. Calçada

Zoznámte sa s bizarnou "pekelnou" planétou. Vedci ju práve objavili

09.11.2020, 23:00
jakjak
Vedci podmienky na tejto exoplanéte označili za jedny z najextrémnejších, na aké doteraz narazili.

Kanadskí vedci objavili vo vzdialenom vesmíre planétu, ktorú už teraz ľudia označujú za "pekelnú", uvádzajú Lidovky.cz.

Nachádza sa stovky svetelných rokov od Zeme, oceány sú tam tvorené tekutou lávou, vietor dosahuje nadzvukovú rýchlosť a namiesto kvapiek vody pršia kamene.

K hviezde je stále otočená rovnakou stranou

Ak máte pocit, že život na Zemi v roku 2020 je porovnateľný s peklom, planéta K2-141b vás vyvedie z omylu, píše server televízie CBS.

Vedci z kanadskej McGillovej Univerzity a Univerzity York odhalili v najnovšom vydaní magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society detaily ohľadom novonájdenej planéty.

Odborníci uvádzajú, že atmosféra a podmienky dané počasím sú na exoplanéte, ktorá veľkosťou zhruba zodpovedá Zemi, veľmi bizarné. Podľa najnovších zistení totiž celú planétu vrátane atmosféry a oceánov tvoria kamene.

"Štúdia ako prvá svojho druhu analyzuje podmienky dané počasím na K2-141b, ktoré je možné pozorovať aj na vzdialenosť stoviek svetelných rokov pomocou najnovšej generácie teleskopov," uviedol jeden z vedúcich výskumu Giang Nguyen.

Pri analýze vzorca svetla na planéte vedci zistili, že asi dve tretiny územia na K2-141b zažívajú neustále denné svetlo.

Veľká blízkosť planéty k svojej hviezde totiž "uzamkla" planétu na jednom mieste, respektíve je k svojej hviezde otočená neustále rovnakou stranou.

Namiesto vody kamene

Odborníci označili podmienky na planéte za jedny z tých vôbec najextrémnejších, aké kedy zaznamenali. Na povrchu by kvôli vysokým teplotám nemohla existovať voda, oceány sú namiesto toho tvorené lávou a miesto dažďa na povrch dopadajú kamene.

Teplota v niektorých častiach atmosféry dosahuje až k približne 3000 stupňov Celzia. Aj vďaka tomu je atmosféra veľmi úzka a nehostinná.

"Náš objav okrem iného zrejme znamená, že atmosféra len o niečo málo presahuje okraj magmatického mora, vďaka čomu je lepšie sledovateľné vesmírnymi teleskopmi," uviedol jeden zo spoluautorov štúdie Nicolas Cowan.

Odvrátená strana planéty sa naopak k svojej hviezde nikdy nemôže pretočiť, a preto je zakrytá nikdy nekončiaci temnotou. Teploty tu dosahujú až k mrazivým 200 stupňom pod nulou.

Na Zemi funguje vodný cyklus, kedy sa voda vyparí, vystúpi do atmosféry, kde sa zase ochladí a potom sa vráti na povrch ako dážď. Planéta K2-141b je svedkom podobného procesu, s tým rozdielom, že namiesto vody ide o kamene.

01 - Modified: 2023-12-12 13:00:00 - Feat.: - Title: Podľa vedcov sme možno hľadali život vo vesmíre nesprávne. Odpoveďou môžu byť rastliny na iných planétach 02 - Modified: 2023-09-13 14:55:02 - Feat.: - Title: Môže mať oceán a byť obývateľná. Teleskop objavil exoplanétu s podmienkami vhodnými pre život 03 - Modified: 2023-09-13 12:15:28 - Feat.: - Title: Webbov teleskop preskúmal atmosféru potencionálnej exoplanéty. Objavil stopy molekúl, ktoré u nás produkuje iba život 04 - Modified: 2023-04-05 13:24:46 - Feat.: - Title: Vedci zachytili „koherentný“ rádiový signál z inej planéty. Komunikujú s nami mimozemšťania? 05 - Modified: 2023-03-11 11:00:00 - Feat.: - Title: Počul si o super-Zemi? Ak by prišla, mohla by našu planétu vystreliť mimo slnečnú sústavu alebo ju vrhnúť priamo do Slnka