Takto sa zbavíte stresu. Rýchlo a účinne

iDNES radí pár trikov, ako sa stresom účinne bojovať.

Stres a napätie sú neoddeliteľnou súčasťou našich životov, niekto stres pravidelne zažíva v práci, iný v medziľudských vzťahoch. Okrem príznakov spomínaných v úvode sa stres prejavuje tiež únavou, bolesťou hlavy, nevoľnosťou, svalovým napätím, zmenou chuťou do jedla (vlčím hladom, alebo naopak nechutenstvom), škrípaním zubami, podráždenosťou a zlosťou.

Nech už je príčina vášho nervovania sa akákoľvek, mali by ste nájsť spôsoby, ako sa so stresom vyrovnať. Budete sa potom cítiť oveľa lepšie nielen po duševnej stránke, ale aj po tej fyzickej. Zvlášť chronický a dlhodobý stres má totiž na ľudské telo veľmi negatívny vplyv. V takom prípade môže hroziť vysoký krvný tlak, ochorenia srdca, obezita, diabetes, kožné ochorenia, alergie, artritída, depresie, autoimunitné ochorenia, poruchy spánku alebo i neplodnosť.

"Krátkodobý stres je normálnym, prirodzeným javom. Problém nastáva až keď je stres dlhodobý a nadobúda chronickej podoby. S postupujúcim časom priamo likviduje fyzické i psychické zdravie," uviedla terapeutka a trénerka Lucia Mucalová s tým, že stres nie je niečo len také prosté, jednoduché. Hromadia sa a narastá ticho a nepozorovane, a to práve aj vtedy, kedy máme za to, že je všetko v poriadku, že všetko funguje v živote relatívne dobre a rozum našepkáva, všetko by mohlo byt horšie, tak si predsa nebudem sťažovať, zatne zuby a idem veselo ďalej.

"Že už stres prekročil únosnú hranicu, spoznáme predovšetkým na svojom tele. Začne totiž nespolupracovať. Únava a zlá nálada na dennom poriadku, zlé spanie, priberanie na váhe, nechuť čokoľvek robiť, bolesť celého tela, zrýchlené búšenie srdca, ktoré nás budí zo spania, zvonenie uši, bolesti chrbta atď. Proste sa v našom tele cítime, ako by bolo cudzie, a to, čo nám predtým robilo radosť, si už nepoužívame. Môže sa tiež stať, že mate pocit, ze vám exploduje hlava, ktorá nejde zastaviť a vám je z toho horšie a horšie. Príliš stresu môže spôsobiť tiež padanie vlasov, výskyt kožných ťažkostí, nesústredenosť, prílišné chybování, proste celý svet hore nohami," vymenovala terapeutka Mucalová.

Dobrou správou je, že stres nemusíte len odovzdane prijímať ako nemenný problém, môžete sa naučiť s ním bojovať a nedovoliť mu, aby ovládal vaše životy. Nasledujúce tipy vám pomôžu upokojiť sa už za niekoľko sekúnd.