alkoholReuters

Pitie alkoholu poškodzuje DNA. Zvyšuje tým riziko smrteľnej choroby

07.01.2018, 23:00
sansan
Vedci učinili nové zistenie o alkohole. Pitie takýchto nápojov zvyšuje riziko vzniku rakoviny tým, že poškodzuje DNA.

Nová štúdia výskumníkov z univerzity v Cambridge zistila, že keď telo spracováva alkohol, vytvára chemikáliu acetaldehyd, ktorá je škodlivá pre DNA. Informuje o tom britský Telegraph.

Poškodenie sa deje v krvných kmeňových bunkách, ktoré vytvárajú červené a biele krvinky, ktoré prenášajú kyslík cez telo a pomáhajú bojovať proti infekciám. Vedci zistili, že acetaldehyd zachycuje DNA kmeňových buniek, natrvalo mení genetický kód a spúšťa rakovinu.

Odborníci označili zistenia, ktoré boli publikované v časopise Nature, za "veľmi dôležité" a vyzvali ľudí, aby pili menej. Expertka na prevenciu rakoviny Linda Bauldová povedala: "Tento výskum poukazuje na škody, ktoré alkohol môže spôsobiť našim bunkám, pretože niektorých ľudí môže stáť viac ako len "opica". "Je dobré zamyslieť sa nad znížením množstva, ktoré pijete."

Alkohol je spojený so siedmimi typmi rakoviny: pečene, prsníka, čriev, hrdla, úst, pažeráka a hrtana.

Vedci zistili, ako alkohol poškodzuje telo podaním zriedeného alkoholu myšiam. Potom sekvenovali ich DNA a analyzovali ich chromozómy. Zistili, že pitie spôsobuje genetické prerušenia, ktoré preskupujú chromozómy a menia plán DNA, ktorý udržuje zdravé telo.

Profesor Ketan Patel, hlavný autor štúdie, povedal: "Niektoré druhy rakoviny vznikajú kvôli poškodeniu DNA v kmeňových bunkách. Zatiaľ čo niektoré škody nastali náhodou, naše zistenia naznačujú, že konzumácia alkoholu môže zvýšiť riziko tejto škody."

Štúdia tiež zistila, že niektorí ľudia nesú genetické mutácie v dvoch génoch - aldh2 a Fancd2 - ktoré ich robia ešte citlivejšími na účinky alkoholu, čo spôsobuje, že pitie je oveľa nebezpečnejšie.

Profesor Patel dodal: "Naša štúdia poukazuje na to, že neschopnosť efektívne spracovať alkohol môže viesť k ešte väčšiemu riziku poškodenia DNA súvisiaceho s alkoholom, a preto aj niektorých druhov rakoviny."

Magdalena Zernicka-Goetzová, profesorka vývoja cicavcov a biológie kmeňových buniek v Cambridgi, uviedla: "Je to krásna práca, ktorá kladie dôraz na molekulárny základ pre vzťah medzi alkoholom a zvýšeným rizikom rakoviny a kmeňových buniek. Veľmi dôležitá."

Malcolm Alison, profesor biológie kmeňových buniek na Univerzite Queen Mary v Londýne, dodal: "Konzumenti alkoholu dávajte si pozor: väčšina našich orgánov a tkanív má kmeňové bunky, nesmrteľné bunky, ktoré dopĺňajú bunky, ktoré sme stratili v dôsledku starnutia v našich životoch a systém hematopoetických buniek nie je výnimkou."

Alkohol môže tiež zvýšiť hladiny hormónov v tele, ako je estrogén, ktoré môžu spôsobiť rakovinu prsníka, zatiaľ čo môže tiež spôsobiť cirhózu pečene opakovaným poškodením pečeňových buniek. Z toho môže vzniknúť rakovina pečene. Takisto uľahčuje absorpciu chemických látok spôsobujúcich rakovinu, ako sú napríklad tie, ktoré sa nachádzajú v tabaku. Pitie okrem toho znižuje množstvo kyseliny listovej v krvi. Folát je vitamín B, ktorý naše bunky potrebujú na to, aby sa DNA vytvorila správne.

01 - Modified: 2017-12-22 12:34:02 - Feat.: 0 - Title: Závislosť od alkoholu. Sedem znakov, že to už s pitím preháňate 02 - Modified: 2017-12-19 13:58:01 - Feat.: 0 - Title: Alkohol pomáha hovoriť cudzím jazykom, odhalila štúdia