Dávajte deťom ryby. Budú po nich lepšie a múdrejšie

Čím sú ryby prospešné, a ktoré sú pre deti najvhodnejšie?

Ryby sú skvelým zdrojom jódu, ale tiež omega-3 mastných kyselín, ktoré prispievajú k správnej funkcii kardiovaskulárnej sústavy. Sú zdrojom vitamínu D, ktorého mávame my i deti najmä v zimných mesiacoch nedostatok, a pomáhajú tak aj posilňovať imunitu. A dobrou správou je, že k dostaniu je aj dostatok čerstvých alebo mrazených sladkovodných i morských rýb, ale aj potravinových doplnkov, takže sa už nemusíte spoliehať len na nevábny rybí tuk na lyžici.

Lepší spánok aj lepšie správanie
Najnovšie výskumy ale pripisujú pravidelnej konzumácii rýb aj ďalšie prospešné výsledky, píše iDNES. Štúdia Pennsylvánskej univerzity spojila rybu na tanieri aspoň raz týždenne s lepším spánkom, ale aj vyšším IQ v priemere o 4 body. Výskumu sa zúčastnilo viac ako 500 detí vo veku od deviatich do jedenástich rokov.

"Nedostatok spánku je spojený s protispoločenským správaním, zlé kognitívne schopnosti sú tiež spojené s protispoločenským správaním. V minulosti sme zistili, že doplnky stravy s omega-3 mastnými kyselinami znižujú takéto správanie, takže vlastne nie je prekvapením, že za tým všetkým sú ryby," vysvetľuje Adriane Raine, ktorý sa podieľal na výskume s dvoma kolegyňami.

So servírovaním rýb neotáľajte
"Prispieva to k rastúcemu množstvu dôkazov, že konzumácia rýb má naozaj pozitívne zdravotné výhody a mala by byť silno propagovaná a podporovaná," ​​dodáva ďalšia výskumníčka Jennifer Pinter-Martinová. Podľa jej názoru je najlepšie deťom chuť i vôňu rýb predstaviť čo najskôr, pretože tak si na ňu zvyknú najľahšie. Odporúča vek od desiatich mesiacov do dvoch rokov, v takom prípade je samozrejme potrebné rybu úplne zbaviť kostí a nakrájať na malé kúsky.

Český odborník na výživu Petr Tláskal dokonca odporúča naservírovať dieťaťu rybu ešte skôr: "Skoré podávanie rýb dojčatám sa väčšinou oddialilo kvôli obavám z rozvoja alergií. Tento názor sa však nepotvrdil, je to úplne naopak. Obdobie medzi ukončeným štvrtým mesiacom veku a pred ukončeným siedmym mesiacom veku je tým najvhodnejším obdobím pre zaradenie rybieho mäsa ešte pri dojčení dieťaťa do jeho jedálnička."

Dlhý zoznam zdravotných prínosov
Ak vám výpočet pozitív šupinatej večere nestačil, pripomeňme, že ďalšie štúdie spojili pravidelnú konzumáciu omega-3 mastných kyselín tiež so zmiernením príznakov pacientov s ADHD. Tí si pochvaľovali najmä zlepšenie pozornosti, schopnosti sústredenia, ale aj pamäte. Pozitívny vplyv majú tieto tuky aj na depresívne a úzkostlivé stavy.

Iné výskumy v minulosti spojili konzumáciu rýb s prevenciou rozvoja astmy u detí. Tie, ktoré si pravidelne pochutnávali na rybách, mali o 24 percent nižšie riziko tohto chronického ochorenia dýchacích ciest.

Vyhnite sa makrele aj mečúňovi
Skvelou voľbou je napríklad losos, tuniak, halibut, ale aj pstruh, sivoň alebo zubáč. V súvislosti s morskými rybami varujú odborníci pred tými druhmi, ktoré môžu obsahovať väčšie množstvo ortuti. Preto sa radšej vyhnite žraločiemu mäsu, mečúňovi a makrele. Ideálne je konzumovať ryby aspoň raz až dvakrát týždenne.