Našli pravekého netopiera. Bol obrovský a behal po štyroch

12.01.2018, 08:30
ČTKČTK
Skamenené pozostatky hrabavého netopiera, ktorý planétu obýval pred miliónmi rokov, objavili vedci na Novom Zélande.

Bol trikrát väčší ako ten súčasný, lietal aj behal po štyroch. Popri rastlinnej strave sa živil aj drobnými stavovcami. O náleze informovala agentúra AFP s odvolaním sa na štúdiu v časopise Scientif Reports.

Zuby a kosti zvieraťa, ktoré žilo pred 16 až 19 miliónmi rokov, boli nájdené pri bývalom banskom meste Saint Bathans v strede Južného ostrova Nového Zélandu. Vedci na mieste nálezu pracujú už 16 rokov.

Praveký netopier bol trikrát väčší ako ten súčasný a vážil 40 gramov, odhadujú odborníci v štúdii. Lietal, ale behal aj po štyroch a na zemi si hľadal potravu prehrabávaním vegetácie.

"Špecializované zuby a veľký rozmer (nájdeného tvora) prezrádzajú, že okrem rastlinnej stravy sa živil aj drobnými stavovcami podobne ako jeho niektorí juhoamerickí bratranci," uviedla autorka štúdie Sue Handová.

"Patril do rodiny netopierov, ktorí kedysi žili v južných častiach Austrálie, Nového Zélandu, Južnej Ameriky a možno aj Antarktídy," dodala Handová.

Praveký netopier dostal meno Vulcanops jennyworthyae podľa Jenny Worthyovej, ktorá ho našla, a podľa rímskeho boha ohňa Vulkána, ktorý v mene odkazuje na tektonický charakter Nového Zélandu.

"Tento zvláštny netopier patrí medzi tie najpodivnejšie skameneliny, na ktoré sme tu narazili," komentoval nález člen výskumného tímu, Novozélanďan Alan Tennyson. Medzi jeho kolegami sú vedci z Austrálie, Británie a Spojených štátov.

Územie Austrálie, Nového Zélandu, Južnej Ameriky a Antarktídy bolo pred 500 miliónmi rokov prepojené v superkontinente Gondwana. Po jeho rozpade a klimatickom ochladení sa vývoj hrabavých netopierov a ich juhoamerických príbuzných oddelil, tvrdia vedci.

01 - Modified: 2022-01-28 16:52:01 - Feat.: - Title: Paleontológ: Veľká Fatra k nám doputovala zo Švajčiarska alebo Francúzska 02 - Modified: 2021-10-23 05:02:18 - Feat.: - Title: Smutná realita. Pozrite sa, ktoré zvieratá budeme poznať len z obrázkov 03 - Modified: 2021-08-16 08:41:53 - Feat.: - Title: Na Sibíri našli levíča z doby ľadovej, má zachovalú srsť, kostru aj orgány 04 - Modified: 2021-06-22 07:35:02 - Feat.: - Title: Najväčší suchozemský cicavec v dejinách Zeme bol zrejme nosorožec, ukazuje nový nález 05 - Modified: 2020-09-10 12:10:23 - Feat.: - Title: Vymieranie cicavcov naberá rýchlosť, blíži sa druhá vlna