TASR/AP

Číňania naklonovali opice. Ďalší v poradí môžu byť ľudia, tvrdia vedci

24.01.2018, 20:51
ČTKČTK
Čínsky vedec však zároveň ubezpečil, že nie je zámerom použiť túto metódu na človeka

Čínski vedci naklonovali opice a otvorili tým cestu k prípadnému budúcemu klonovaniu ľudí. Vyplýva to z ich článku, ktorý dnes zverejnil odborný časopis Cell (Bunka). Bádatelia z Šanghaja použili rovnakú metódu, akou kedysi Briti naklonovali ovečku Dolly. Prvýkrát sa im však podarilo naklonovať primáty. Objav podľa nich poslúži iba na lekárske účely.

Dva totožné dlhochvosté makaky Čung Čung a Chua Chua sa narodili pred ôsmimi a šiestimi týždňami. Ide o prvé primáty naklonované z neembryonálnej bunky. Medzi primáty patria spolu s opicami a ľudoopmi aj ľudia.

"Ľudia sú primáty. Technická bariéra pre klonovanie druhov primátov, vrátane ľudí, je prelomená," povedal Mu-ming Pcho-o, ktorý dohliadal na výskum Inštitútu neurovied Čínskej akadémie vied vo východočínskom Šanghaji.

"Prelomili sme túto bariéru, aby sme vyrobili zvieracie modely, ktoré sú užitočné pre medicínu a ľudské zdravie. Nie je zámerom použiť túto metódu na človeka," dodal podľa agentúry Reuters. Geneticky totožné zvieratá môžu poslúžiť na testovanie nových liekov na rad chorôb.

Čung Čung a Chua Chua sú teraz kŕmené z fliaš a normálne rastú. Vedci očakávajú, že sa v nasledujúcich mesiacoch narodia ďalšie klony makakov.

Dolly prišla na svet 5. júla 1996 v škótskom Roslinovom ústave. Bola prvým živočíchom naklonovaným z dospelej bunky cicavca. Neskôr vedci naklonovali aj kravy, ošípané či psov. U primátov sa to však zatiaľ nedarilo.

Dolly vznikla metódou nukleárneho transferu - z vajíčka jednej ovce bolo odstránené jadro, ktoré vedci nahradili jadrom bunky z vemena inej ovce. A pretože pravdepodobnosť úspechu bola veľmi nízka, nechali splynúť 277 párov buniek, z ktorých sa uspokojivo vyvinulo 29 embryí. Tie vedci implantovali do maternice 13 oviec, aby sa nakoniec narodilo len jedno jediné mláďa - Dolly, ktorá bola genetickou kópiou darkyne bunkového jadra.

01 - Modified: 2024-04-15 09:41:35 - Feat.: - Title: Scholz je na návšteve Číny, upozornil na neporušiteľnosť hraníc 02 - Modified: 2024-04-15 05:34:47 - Feat.: - Title: Prečo musí svet pozorne sledovať infláciu v Číne 03 - Modified: 2024-04-14 06:24:37 - Feat.: - Title: Čína vyjadrila hlboké znepokojenie v spojitosti s útokmi Iránu na Izrael. Chce zabrániť eskalácii 04 - Modified: 2024-04-15 11:40:00 - Feat.: - Title: Číňania dotácie popierajú. Ich autá si držia náskok vďaka inováciám i dokonalej výrobe 05 - Modified: 2024-04-13 07:21:33 - Feat.: - Title: Predstavitelia Číny a KĽDR upozornili na novú kapitolu vo vzájomných vzťahoch