Pixabay

Ohrozuje nás žiarenie z mobilov? Tu je výsledok novej štúdie

13.02.2018, 10:20
lhrlhr
Predstavuje žiarenie z mobilov pre naše zdravie riziko, alebo nie? Odpoveď na túto otázku sa snažia nájsť vedci už desiatky rokov.

A nepodarilo sa im to ani v posledných štúdiách zadaných americkým Úradom pre kontrolu potravín a liečiv, píše český iDNES.

Úrad v súvislosti s jednoznačným objasnením doteraz stále nerozhodnutej problematiky oslovil toxikologický program amerického Národného zdravotného ústavu. Avšak ani štúdia vykonaná v rámci výskumného programu za 25 miliónov dolárov (zhruba 20 miliónov eur) nepriniesli onen dlho očakávaný výsledok. Z nálezov totiž nevzišli žiadne zásadné poznatky, ktoré by priniesli odpoveď na dlhoročnú otázku, či a v akej miere má používanie mobilných telefónov spojitosť s rakovinou či inými vážnymi chorobami.

Vplyv elektromagnetického žiarenia na živé tkanivo skúmali vedci na laboratórnych potkanoch a myšiach voľne sa pohybujúcich v špeciálne vyrobených komorách, v ktorých boli po dobu dvoch rokov vždy na deväť hodín denne vystavené pravidelnému žiareniu. Jeho úroveň sa podľa amerického portálu Science pohybovala medzi 1,5 W/ kg a 10 W/kg. Teda na až päťnásobku maximálnej povolenej hodnoty stanovenej Medzinárodnou komisiou pre ochranu pred neionizujúcim žiarením (2 W/kg na 10 gramov ľudského tkaniva). Je nutné dodať, že vedci sa pri skúmaní zamerali na frekvencie pre hlasové a textové služby stále najbežnejšie používaných sietí 2G a 3G.

A aké sú teda výsledky? Na prvý pohľad nijako povzbudivé. U samcov potkanov totiž vedci zaznamenali predovšetkým zvýšené riziko zhubného nádoru v spojivových tkanivách okolo srdca. V závislosti od pohlavia a druhu hlodavca potom spozorovali aj zhubné nádory lymfatických uzlín a lymfatického tkaniva či nádory prostaty, kože, pľúc, pečene i mozgu. Zrejmá bola aj nižšia pôrodnosť (samičky potkanov a myší boli žiareniu vystavené až v stave gravidity), objavili sa aj srdcové ochorenia či poškodenie DNA.

Avšak ani v jednom z vyššie uvedených nálezov neboli vedci schopní jednoznačne preukázať, že zistené zdravotné komplikácie majú výhradnú súvislosť s elektromagnetickým žiarením. Zistili však, že žiareniu vystavené samce potkanov aj myší žili dlhšie a vykazovali aj menej obličkových ochorení súvisiacich s vekom ako samce, ktoré sa nepohybovali v špeciálne vyrobených komorách.

Nepreukázaná súvislosť odhalených nádorových ochorení práve s elektromagnetickým žiarením tak dáva priestor na dvojaký výklad. Kritici i priaznivci platných noriem SAR (Specific Absorption Rate) sú totiž zhodne presvedčení, že výsledky podporujú práve ich skoršie názory.

Napríklad David Carpenter z Newyorskej štátnej univerzity v meste Albany, ktorý dlhodobo varuje pred nežiaducim vplyvom mobilných telefónov na ľudské zdravie, považuje nové poznatky za veľmi dôležité. Podľa neho ide totiž o prvý jasný dôkaz vyššieho rizika vzniku nádorových ochorení v súvislosti s používaním mobilov. Vo svojom presvedčení sa pritom opiera o rad skorších štúdií, v ktorých vedci tiež zaznamenali vyššie riziko vzniku zhubného nádoru. Dodal však, že ku štatistickej významnosti takýchto štúdií je nutné do nich zahrnúť vyšší počet zvierat.

Po štúdii toxikologického programu amerického Národného zdravotného ústavu je však jasné, že nie je dôvod k sprísneniu súčasnej nastavenej normy SAR. Presvedčený je o tom napríklad aj dekan z Coloradskej štátnej univerzity vo Fort Collins Jonathan Samet, pod ktorého vedením pritom v minulosti skupina odborníkov dospela k záveru, že žiarenie mobilných telefónov je pre ľudské telo pravdepodobne karcinogénne. Že nie je nutné sprísňovať americké predpisy o žiarenia mobilných telefónov, je presvedčený aj riaditeľ rádiológie a zdravotníckych prostriedkov pri FDA Jeffrey Shuren. Podľa neho výsledky štúdií s ohľadom na predchádzajúce výskumy dávajú dôveru, že existujúce limity sú pre ochranu zdravia aj naďalej prijateľné.

Americký Národný zdravotný ústav plánuje na štúdiu aj napriek nie príliš preukázateľným výsledkom nadviazať. Vedci plánujú vybudovať nové komory, v ktorých laboratórne hlodavce vystavia žiareniu porovnateľnému so súčasnými LTE smartphonmi.

01 - Modified: 2024-04-25 22:00:00 - Feat.: - Title: Cesta onkologického pacienta k liečbe je u nás zdĺhavá. Odborník opisuje, ako nám pomôže umelá inteligencia 02 - Modified: 2024-04-25 11:30:00 - Feat.: - Title: Žene diagnostikovali rakovinu. Pár dní pred smrťou, ešte ako živá, si zorganizovala vlastný rozlúčkový pohreb 03 - Modified: 2024-04-25 08:08:08 - Feat.: - Title: Cvičiť ráno, alebo večer? Pri obezite hrá načasovanie rolu, hovoria odborníci. Pomôžeme ti nakopnúť tvoje zdravie 04 - Modified: 2024-04-24 09:13:53 - Feat.: - Title: Posilníte si svalstvo, podporíte pevnejšie zdravie a spálite kalórie: Vyskúšajte tento štýl chôdze 05 - Modified: 2024-04-22 09:39:06 - Feat.: - Title: Cvičiť ráno, alebo večer? Pri obezite hrá načasovanie rolu, hovorí štúdia