Aká je najstaršia farba na svete? Vedci na to prišli

10.07.2018, 12:37
sansan
Pigmenty, ktoré sa nachádzajú v 1,1 miliardy rokov starých skalách pod púšťou Sahara, osvetľujú veľkú hádanku o skorom živote.

Vedci objavili to, o čom hovoria, že sú najstaršie farby sveta. A sú svetloružové. Informoval o tom britský Guardian.

Pigmenty boli objavené po tom, čo vedci rozdrvili 1,1 miliardy rokov staré horniny, ktoré sa nachádzali v ložisku námornej bridlice pod saharskou púšťou v Taúdskej kotline v Mauritánii v západnej Afrike.

"Samozrejme, že by ste mohli povedať, že všetko má nejakú farbu," povedal vedúci vedúci výskumník, Associate Prof Jochen Brocks z austrálskej Národnej univerzity. "To, čo sme našli, je najstaršia biologická farba."

Brocks to porovnal s nájdením 100 miliónov rokov starej kosti Tyrannosaurusa rexa. "Tiež by mala farbu, bola by šedá alebo hnedá, ale nepovedalo by nám to nič o tom, akú farbu kože mal T-Rex. Ak by ste teraz našli zachovanú fosilizovanú kožu T-Rexa, takže pokožka by stále mala originálnu farbu T -Rexa, bolo by to úžasné. To je v zásade to, čo sme objavili my, len 10-krát staršie ako T-Rex," povedal.

Molekuly, ktoré našli, neboli z veľkého stvorenia, ale z mikroskopických organizmov, pretože zvieratá v tom čase neexistovali.

Farby objavil študent PhD, Nur Gueneli, ktorý rozdrvil skaly na prášok. Potom extrahoval a analyzoval molekuly starých organizmov z látky.

Gueneli povedal, že pigmenty boli o viac ako pol miliardy rokov staršie ako predchádzajúce objavy. "Svetlé ružové pigmenty sú molekulárne fosílie chlorofylu, ktoré vyprodukovali starobylé fotosyntetické organizmy žijúcimi v starobylom oceáne, ktorý už dávno zmizol," uviedla vo vyhlásení.

Brocks dodal, že tento objav tiež pomohol vyriešiť veľmi veľkú hádanku o živote, prečo sa veľké a stvorenia objavili tak neskoro v dejinách Zeme. Zatiaľ čo Zem má približne 4,6 miliardy rokov, Brocks povedal, zvieratá a ďalšie väčšie stvorenia, ako sú morské riasy, sa objavili asi pred 600 miliónmi rokov.

Keď výskumníci analyzovali štruktúru ružovej molekuly, mohli nájsť to, čo ich vyprodukovalo - maličké cyanobaktérie (sinice). "Boli na dne potravinového reťazca. V modernom oceáne máme na dne potravinového reťazca riasy. Mikroskopické riasy sú stále veľmi malé, ale stále sú tisíckrát väčšie než cyanobaktérie. A tieto väčšie častice potrebujete ako zdroj potravy pre väčšie stvorenia, aby sa rozvinuli. Pri pohľade na naše molekuly sa ukázalo, že neexistoval žiadny zdroj potravy pre väčšie stvorenia. Rieši to veľmi starú otázku."

01 - Modified: 2024-03-15 14:09:00 - Feat.: - Title: Dáte si kura? Pred päťdesiatimi miliónmi rokov by vás hrôzovták z Antarktídy zhĺtol ako malinu 02 - Modified: 2024-03-13 19:25:20 - Feat.: - Title: Dôvodov stratiť hlavu, nohu či chvostík môže byť celý rad. Teda pokiaľ si viete vypestovať nové​ 03 - Modified: 2024-03-06 15:19:20 - Feat.: - Title: Videli ste už hnedú pandu? Vedci vyriešili ich záhadu 04 - Modified: 2024-03-05 12:25:46 - Feat.: - Title: Láska až za hrob? Niektoré zvieratá pre svojich mŕtvych blízkych smútia, iné si na nich bez milosti pochutnajú 05 - Modified: 2024-02-02 16:09:05 - Feat.: - Title: Novoobjavené podmorské tvory: Život v objatí chladu, tmy a tlaku