Vedci spochybňujú staré mýty: Aké nebezpečenstvá skrýva voda a pitný režim?

Desať litrov. Takéto neuveriteľné množstvo tekutín vraj niekedy pretečie dolu hrdlom pretekárov na Tour de France počas jednej etapy. Pochopiteľne, hovoríme o tých najnáročnejších, pri ktorých z cyklistov doslova tečie. Takéto množstvo je, samozrejme, extrém, ktorý sprevádza extrémne výkony.

No na internete sa možno dočítať odporúčania, že pri fyzickej námahe môže zdravý jedinec denne potrebovať približne polovičné množstvo. A povestných „osem pohárov“, teda zhruba dva litre, je mantrou, ktorú omieľajú ako ideálny objem pre priemerného človeka. Mnohí ľudia si ich naozaj ráno pripravia na pracovný stôl a kým ich nevypijú, domov sa nepohnú.

Je to však naozaj nutnosť? Hazardujú ľudia, ktorí vypijú menej tekutín, zdravotné komplikácie, bolesti hlavy či vyčerpaný výraz a zvädnutú pleť? A kedy nám vlastne toľko ospevovaná voda škodí? Na mnohé z týchto otázok existujú odpovede odborníkov, ktoré vás možno prekvapia.

Dajte jej pohár vody
Píše sa rok 2007 a bežkyňa Kate Moriová sa chystá na londýnsky maratón. Nie je žiadny nováčik, toto bude už jej štvrtý. Keďže teplota na štarte sa šplhá k dvadsiatim štyrom stupňom, čo je pri behu na takmer 43 kilometrov celkom dosť, usilovne sa zavodňuje. A nielen pred vybehnutím, tekutiny poctivo dopĺňa prakticky na každej „občerstvovačke“.

Na dvadsiatom deviatom kilometri sa necíti príliš dobre, no pripisuje to kríze. Navyše beží za dobrú vec – zháňa peniaze na charitu pre deti s rakovinou – takže sa rozhodne preteky dokončiť, aby zabezpečila sponzorské peniaze. Pred cieľom ju už musia podopierať spolubežci a ledva sa dovlečie do konca. V stane zdravotníkov jej, ako inak, ako prvú pomoc dajú poriadny pohár vody.

O hodinu ju však už kriesili v nemocnici Royal London Hospital. Mala kŕče v žalúdku, zvracala a bola čoraz zmätenejšia. Jej nohy sa akoby samy od seba hýbali a snažili sa stále bežať. „Myslela som si, že som stále na maratóne,“ spomínala Moriová pre denník The Telegraph neskôr. „Tiež som patrila k ľuďom, ktorí verili tvrdeniu, že keď cítite smäd, je to už znak toho, že ste dehydrovaný.“

Moriová však na onom osudnom maratóne dehydrovaná nebola, naopak, vypila toho príliš veľa. Presnejšie, v priebehu zhruba štyroch hodín do seba nasúkala približne tri litre vody (pre zaujímavosť uveďme, že mala vtedy 157 centimetrov a 51 kilogramov). Výsledkom bolo, že si privodila nebezpečný a pomerne ťažko rozoznateľný stav zvaný hyponatrémia spojená s výkonom (exercise-associated hyponatraemia, EAH), ktorý sa niekedy označuje aj ako intoxikácia vodou.

Jedným z hlavných problémov je, že kvôli nadmernému zavodneniu organizmu sa takpovediac rozhádže pomer a hladina elektrolytov v tele. Nebezpečenstvo tkvie v prudkom znížení hladiny sodíka, ktorá keď klesne pod určitú hranicu, môže spôsobiť napuchnutie mozgu, čo sa

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.