Viac ako jedna miliarda ľudí sa vystavuje riziku chorôb tým, že sa dostatočne nehýbe

Publikoval ju časopis Lancet Global Health.

Odporúčania WHO pre fyzickú aktivitu sú dosť podobné tým, ktoré stanovili centrá pre kontrolu chorôb. Zdraví dospelí by mali vykonávať najmenej dve a pol hodiny aktivity s miernym zaťažením alebo 75 minút aktivity vysokej intenzity týždenne, a aspoň dva dni venovať posilneniu svalov.

V novej správe sa zistilo, že na celom svete 32 percent žien a 23 percent mužov dostatočne necvičí, a to ani vtedy, keď sa do toho zaráta čas strávený chodením alebo bicyklovaním do práce a fyzickou aktivitou v práci. 

Bohaté krajiny majú podľa WHO obzvlášť nedostatky v cvičení: takmer 40 percent dospelých v USA a 36 percent dospelých z Veľkej Británie je príliš sedavých.

"Vážna obava"

Tieto miery cvičenia sa od roku 2001 nezlepšili, zistila správa WHO. Dokonca sa ešte zhoršili v bohatých krajinách, ako sú USA a Nemecko, latinskoamerických krajinách ako Brazília a Argentína a v rôznych častiach Karibiku.

"Na rozdiel od iných veľkých celosvetových zdravotných rizík, úroveň nedostatočnej fyzickej aktivity na celom svete v priemere neklesá a viac ako štvrtina všetkých dospelých nedosahuje odporúčané úrovne fyzickej aktivity pre dobré zdravie," povedala autorka štúdia Dr. Regina Guthold vo vyhlásení.

Táto rastúca nečinnosť je "vážnou obavou", uviedla americká organizácia Heart Association. To preto, že nedostatok cvičenia zvyšuje riziko srdcového ochorenia, mŕtvice, vysokého krvného tlaku, cholesterolu a telesnej hmotnosti.

Na celom svete sa vyskytujú veľké rozdiely v úrovni fyzickej aktivity. Iba 6 percent obyvateľov Ugandy a Mozambiku bolo príliš sedavých, uviedla správa, čím sa tieto krajiny stali najaktívnejšími na svete. V Kuvajte, Saudskej Arábii, Americkej Samoe a Iraku viac ako 50 percent dospelých nemá dostatočný pohyb. Vo všeobecnosti sú ženy oveľa menej aktívne ako muži, s výnimkou východnej a juhovýchodnej Ázie.

Ako spĺňať smernice cvičenia
Nedostatok cvičení zvyšuje riziko kardiovaskulárnych ochorení, cukrovky druhého typu, demencie a rôznych typov rakoviny.

Aby ste dodržali minimálne zdravotné odporúčania, mali by ste sa v priemere hýbať asi 30 minút denne. Päť dní aerodynamického cvičenia s miernou intenzitou - ako 30-minútová rýchla chôdza alebo jazda na bicykli - stačí na uspokojenie aeróbnych pokynov. Dva dni by potom mali zahŕňať aj tréning, ktorý zahŕňa cvičenia so závažím, pretože tieto aktivity sú najlepšími spôsobmi na posilnenie kostí a svalov.

Ak to znie ako veľa, môžete dosiahnuť rýchlejšiu týždennú dávku cvičenia tým, že budete robiť intenzívne cvičenia ako beh alebo plávanie. Tento typ telesnej aktivity by mal trvať každý týždeň iba 75 minút.

Celodenné sedenie v podstate spôsobuje postupné poškodenie vášho srdca a väčšina štúdií naznačuje, že tieto pokyny v takom prípade nebudú stačiť. Aby ste to urobili, v podstate musíte urobiť dvojnásobok odporúčaného minima a cvičiť od 60 do 75 minút denne s miernou intenzitou.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.