Blíži sa zmena času. Ako sa konečne dobre vyspať?

Jedno číslo na úvod: každý desiaty človek trpí dlhodobými ťažkosťami so spánkom, lekári pre to majú označenie chronická nespavosť a používajú ho vtedy, keď sa problémy vlečú tri mesiace a dlhšie. Často je to svojím spôsobom začarovaný kruh, píšu Lidové noviny. Na začiatku bývajú nejaké konkrétne trápenia, nad ktorými človek premýšľa, napríklad obava zo straty práce, nezbedné dieťa a jeho správanie alebo hádky s partnerom, kvôli ktorým spánok za veľa nestojí.

Človek je nevyspatý, unavený, prichádza o vlastné dobré spánkové návyky, začne mať obavy z toho, že bude zle spať, a ony sa napĺňajú, hoci pôvodný zdroj trápenia už treba pominul. Príčin zlého spánku je ale viac, okrem zjavných, ako sú napríklad rôzne bolesti, sú to tiež zmeny hladín hormónov - preto napríklad niektoré ženy zle spia v čase tehotenstva či klimaktéria.

Prečo spíme horšie a horšie?

Lekári majú každopádne jasno: problémov so spánkom medzi ľuďmi pribúda a nemôžu za to len stres, starosti a psychické vypätie, je to daň za vyvinutú civilizáciu. Dobrovoľne pracujeme, športujeme alebo sa bavíme dlho do večera, stále svietime, a nedovolíme tak telu, aby sa riadilo vlastným rytmom v závislosti na svetlu a tme či dennej dobe.

Spánku nesvedčí ani príliš veľa vypitých káv, alkoholu, práca na smeny alebo zhoršené prostredie s nadmerným hlukom. Dá sa to dokonca presne spočítať: od šesťdesiatych rokov, teda za obyčajné polstoročie, sa priemerná dĺžka spánku vo vyspelých krajinách skrátila o jednu až jeden a pol hodiny. Nedostatok spánku nie je banalita a únava nasledujúci deň nie je tým najhorším, čo sa môže stať.

Chýbajúci spánok priamo súvisí napríklad s obezitou, pretože telo sa snaží chýbajúcu energiu získať inde a bude vás nútiť o to viac jesť, najmä výdatné jedlá. Štúdie ho spájajú aj s rozvojom kardiovaskulárnych chorôb, cukrovky alebo depresie. Je tiež známe, že nočné zmeny majú vplyv na zvýšený výskyt rakoviny prsníka u žien, ktoré majú k tomuto ochoreniu dispozície.

Pozor na mobily!

Hoci to neradi počujeme, spánok ničí používanie inteligentných mobilov, konkrétne vadí vystavenie modrému svetlu, ktoré vedie k oneskoreniu našich biorytmických hodín. Preložené do slovenčiny to znamená, že mozog nedokáže vypnúť hneď, ako mobil odložíme, takže čítať si na ňom pred spaním je trochu kontraproduktívne. Cez deň to toľko nevadí, pretože bdieme a cirkadiánny rytmus nie je taký citlivý.

"Modré svetlo ohrozuje spánok len pri večernom sledovaní displeja. Na mieste je teda zvažovať, že večer už je hlavne potreba vypnúť počítač a odložiť telefón," odporúča biologička Helena Illnerová, ktorá sa ľudskému spánku venuje dlhodobo. Podľa nej to má zmysel hodinu až tri pred tým, než ideme spať.

Kompromis predstavujú mobily, ktoré majú funkciu obmedzujúcu modrú zložku svetla. Nedostatkom spánku netrpia len dospelí, ale aj deti a najmä mladiství, ktorí často spia menej kvôli učeniu alebo zábave dlho do noci. V dôsledku nielenže spia kratšiu dobu, ale navyše si zásadne narušujú rytmus spánku a bdenia - spať chodia hlboko po polnoci, prebúdzajú sa najskôr na poludnie. Môžu pokojne naspať osem a viac hodín, ale nie je to to isté, ako keby tak robili v noci.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.