Ochorenie ďasien môže viesť k alzheimerovi, varujú vedci

Existuje čoraz väčší počet dôkazov, ktoré poukazujú na to, že periodontálne ochorenie ďasien môže predstavovať pravdepodobný rizikový faktor Alzheimerovej choroby. Niektoré štúdie dokonca naznačujú, že riziko sa zdvojnásobuje, keď ochorenie ďasien pretrváva 10 alebo viac rokov.

Nová americká štúdia publikovaná v Science Advances podrobne opisuje, ako sa v mozgu pacientov s Alzheimerovou chorobou našiel typ baktérií nazývaných Porphyromonas gingivalis, ktorý je spojený s ochorením ďasien. Testy na myšiach tiež ukázali, ako sa baktéria rozšírila z úst do mozgu, kde zničila nervové bunky.

Čo je ochorenie ďasien?

Prvá fáza ochorenia ďasien sa nazýva zápal ďasien. Nastáva vtedy, keď sú ďasná zapálené v dôsledku nazhromaždenia bakteriálneho povlaku na povrchu zubov. Gingivitída sa vyskytuje až u polovice všetkých dospelých. Ak sa nelieči, tvoria sa subgingiválne kapsy medzi zubom a ďasnom, ktoré sú naplnené baktériami. Tieto kapsy naznačujú, že zápal ďasien sa premenil na parodontitídu. V tomto štádiu sa stáva takmer nemožným odstrániť baktérie, aj keď liečba môže pomôcť kontrolovať ich rast.

Riziká ochorenia ďasien sú výrazne zvýšené u ľudí so slabou ústnou hygienou. A faktory ako fajčenie, lieky, genetika, výber stravy, puberta a tehotenstvo môžu všetci prispieť k rozvoju tohto stavu. Hoci je dôležité uvedomiť si, že ochorenie ďasien nie je len prácou samotnej P. gingivalis. Skupina organizmov vrátane Treponema denticola, Tanerella forsythia a ďalších baktérií tiež zohráva úlohu pri tejto komplexnej orálnej chorobe.

Vedci na univerzite v Lancashire boli prví, ktorí vytvorili spojenie s P. gingivalis a plne diagnostikovanou Alzheimerovou chorobou.

Digital + 25€ palivová karta

Obdarujte seba alebo svojich blízkych exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín a ako darček od nás získate palivovú kartu v hodnote 25€.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.