Chcete si pamätať sny? Jeden vitamín vám s tým pomôže

Predstavte si, že sa prebudíte s vedomím, že ste mali živý fascinujúci sen, a potom pocit, že vám uniká. Podľa štúdie z roku 2018 by vám však jeden konkrétny vitamín mohol pomôcť spomenúť si na tie sny, o ktoré prichádzate.

Výskum, publikovaný v časopise Perceptual and Motor Skills, zistil, že užívanie vysokých dávok vitamínu B6 pred spaním pomohlo ľuďom zapamätať si ich sny, uvádza server Business Insider.

Vedci z University of Adelaide skúmali 100 ľudí, z ktorých polovica užívala 240 mg tabletiek vitamínu B6 počas piatich po sebe nasledujúcich dní, zatiaľ čo druhá polovica užívala placebo. Bola to malá štúdia, ale výsledky ukázali, že tí, ktorí užívali vitamíny, si mohli lepšie spomenúť na svoje sny ako skupina s placebom. Treba podotknúť, že ani jedna skupina nevedela, čo berie.

Účastníci povedali o svojich skúsenostiach, že ich sny boli jasnejšie a ľahšie zapamätateľné, a nestratili úlomky, ako pokračoval deň. Jeden z účastníkov povedal: "Moje sny boli reálnejšie, nemohol som sa dočkať, až pôjdem do postele a budem snívať."

 "Vitamín B6 neovplyvnil živosť, bizarnosť alebo farbu ich snov a neovplyvnil iné aspekty ich spánkových vzorov," dodal autor štúdie Denholm Aspy z University of School of Psychology. Podľa neho je to prvýkrát, čo sa štúdia o účinkoch vitamínu B6 a iných vitamínov B na sny uskutočnila na veľkej a rôznorodej skupine ľudí.

Priemerný človek strávi podľa Aspyho asi šesť rokov svojho života snívaním, čo znamená, že ak budeme pracovať na tom, ako sny kontrolovať, mohli by sme ich využívať produktívnejšie. "Vedomé snívanie, pri ktorom viete, že snívate, keď sa sen stále deje, má mnoho potenciálnych výhod. Je možné ho použiť na prekonanie nočných môr, liečbu fóbií, kreatívne riešenie problémov a dokonca pomoc pri rehabilitácii z fyzickej traumy."

Ale aby ste mohli efektívne  snívať, musíte byť najprv schopní pamätať si svoje sny. Viac vitamínu B6 v strave môže byť jedným zo spôsobov, ako to podľa štúdie docieliť. Nachádza sa v potravinách ako sú celozrnné obilniny, strukoviny, banány, avokádo, špenát, zemiaky, mlieko, syr, vajcia, červené mäso a ryby.