University Of Wales, Trinity Saint David

"Európska Atlantída". Vedci na dne Severného mora objavili nástroje staré 12-tisíc rokov

19.07.2019, 15:19
(am)(am)
Minulý mesiac tím belgických a britských vedcov pracoval vo vodách Severného mora, kde hľadal dôkazy pravekej ľudskej činnosti. Vedcom sa počas 11 dní trvajúcej výpravy podarilo objaviť ako predmety naznačujúce prítomnosť našich predkov, ako aj pozostatky pravekého lesa či rieky.

Vedci už dlhšiu dobu predpokladali, že dnešná oblasť medzi európskym kontinentom a Britskými ostrovmi, ktorá patrí k najrušnejším miestam lodnej dopravy v Európe, pod svojou hladinou skrýva tajomstvo. Naznačovali to nálezy artefaktov, ktoré objavovali rybári a ktoré viedli odborníkov k presvedčeniu, že sa tu v minulosti nachádzala obývaná pevnina. Dva roky na základe údajov od ropných a plynárenských spoločností dávali vedci dohromady model morského dna oblasti známej ako Doggerland, ktorú pochovala vodná hladina v závere doby ľadovej, píšu Lidovky.cz.

Na základe spracovaných dát sa v júni pustili do podrobnejšieho pátrania vo vopred vytýčených oblastiach, výskum belgických a britských odborníkov viedol geológ a archeológ Martin Bates z Lampeterskej univerzity. "Našou úlohou v Lampetere je preskúmať morské dno a rekonštruovať jeho geologické premeny za posledných 100 000 rokov. Na základe týchto informácií môžeme určiť pravdepodobné miesta na morskom dne alebo pod ním, na ktorých boli naši predkovia aktívni a kde žili," uviedol Bates v správe Waleskej univerzity.

Pre výskum terénu použil tím vedcov okrem tradičných metód geofyzikálneho prieskumu aj novšie techniky vrátane metód akustického profilovania za pomoci sonaru, ktorý sa používa k výskumu morského dna. Podarilo sa im získať informácie o zachovanom povrchu pôdy z obdobia raných štvrtohôr, ktoré začali s koncom poslednej doby ľadovej približne pred 12-tisíc rokmi.

Praveký les i rieka
V oblasti severne od britského mesta Cromer sa vedci sústredili na možnú existenciu riek, ktoré modely naznačovali a tým aj zvýšenú pravdepodobnosť nálezu pozostatkov ľudskej činnosti. Úspešne. Okrem rašeliny sa im podarilo objaviť aj jedinečné artefakty. Nájdený pazúrik naznačuje výrobu ďalších kamenných nástrojov, ďalší objavený väčší kus tohto predmetu sa podľa výskumníkov mohol odlomiť z väčšieho nástroja, pravdepodobne kladiva. Na východ od tejto oblasti potom objavili pozostatky starého dreva naznačujúce existenciu pravekého lesa.

Tieto nálezy nielenže dokazujú prítomnosť človeka v južnej časti Severného mora pred desiatkami tisícmi rokov, zároveň môžu archeológovia prvýkrát s istotou preukázať aj jeho aktivitu v hlbších vodách mora. "V práci budeme ďalej pokračovať pre upresnenie našich poznatkov vo väčšom kontexte nálezov a pre naplánovanie ďalších prieskumov týchto skrytých prehistorických krajín," uviedol podľa serveru Business Insider Martin Bates.

01 - Modified: 2024-03-11 16:13:36 - Feat.: - Title: Severné more ukrýva pravekú Atlantídu, zaplavila ju gigantická cunami 02 - Modified: 2023-10-25 06:50:33 - Feat.: - Title: Záchranári v Severnom mori zastavili pátranie štyroch nezvestných námorníkoch 03 - Modified: 2023-10-24 09:12:34 - Feat.: - Title: V Severnom mori sa zrazili nákladné lode, niekoľko ľudí je nezvestných 04 - Modified: 2023-10-19 10:00:00 - Feat.: - Title: Je v tebe viac neandertálca, ako si myslíš. Aký sex s nimi mali naši predkovia a aké mali pohlavné choroby? 05 - Modified: 2023-09-15 11:47:06 - Feat.: - Title: Naši predkovia mohli nosiť topánky už pred stotisíc rokmi. Potvrdzujú to stopy, ktoré našli vedci