Depresia môže spôsobiť až 20 nesúvisiacich chorôb, ukazuje nová štúdia

V novej štúdii publikovanej v časopise Molecular Psychiatry sa hodnotili genetické rizikové faktory veľkej depresívnej poruchy v súvislosti s viac ako 900 inými chorobami, výskumný tím zistil, že zlé duševné zdravie nie je vždy dôsledkom vážneho ochorenia - môže byť zaň priamo zodpovedné.

„Údaje ukazujú, že ľudia trpiaci vážnymi duševnými chorobami, ako je depresia, majú oveľa vyššiu mieru fyzickej choroby ako bežná populácia,“ hovorí genetický epidemiológ Anwar Mulugeta z University of South Australia.

Predchádzajúci výskum ukázal, že depresia nie je len ochorenie mysle, ale môže mať oslabujúci vplyv na celé telo. Takže Mulugeta a jeho tím použili to, čo sa nazýva Mendelovská randomizácia, k súboru genomických údajov prevzatých zo záznamov Biobank v Spojenom kráľovstve takmer 340-tisíc jednotlivcov, aby zistili, čo je na prvom mieste.

Ukazuje sa, že vysoké skóre genetického rizika pre veľkú depresívnu poruchu tiež zvyšuje pravdepodobnosť, že pacient bude prijatý do nemocnice s najmenej jedným z 20 rôznych ochorení alebo naň dokonca zomrie.

Tieto gény predisponovali jednotlivcov k vážnemu ochoreniu postihujúcemu takmer každý systém v tele. Patria sem rôzne choroby, ako je astma, vysoký cholesterol, gastroenteritída, ezofagitída, poruchy močového systému a dokonca infekcie spôsobené E.coli.

„Dôležité je, že tento výskum signalizuje, že u jedinca s diagnostikovanou depresiou by sa teraz mal vykonať skríning na definovaný súbor komorbidít (možných ochorení vyskytujúcich sa súčasne s primárnym ochorením, pozn. red.),“ uvádza Mulugeta.

To, ako môžu gény pre depresiu položiť základy pre vývoj ďalších chorôb, nie je úplne jasné. Vzhľadom na počet gastrointestinálnych ochorení na tomto zozname vedci predpokladajú, že lieky používané na liečbu duševných chorôb môžu mať nepriaznivý vplyv na naše črevá.

„Naše výsledky naznačujú, že je dôležité pozerať sa nad rámec toho, čo je zrejmé, a že ak chceme minimalizovať dlhodobé negatívne vplyvy na zdravie, musíme skontrolovať a účinne riadiť komorbidity súvisiace s depresiou,“ doplnila genetická epidemiologička Elina Hyppönenová.

Depresiou trpí viac ako 300 miliónov ľudí na celom svete a patrí medzi jednu z najbežnejších chorôb našej doby.