Deti po cisárskom reze majú v črevách iné baktérie

Deti po vaginálnom pôrode majú väčšinu črevných baktérií od svojich matiek, zatiaľ čo deti po cisárskom reze majú v črevách baktérie spájané skôr s nemocničným prostredím. Zatiaľ nie je jasné, aké dôsledky na budúce zdravie detí tieto poznatky majú, uvádzajú autori štúdie. Nie je ale vylúčené, že v budúcnosti by mohol pre bábätká po cisárskom reze vzniknúť ten správny bakteriálny "koktail, ktorý by pre nich znamenal dobrý štart vo vzťahu so svetom mikróbov.

„Prvé týždne života sú kritickým obdobím vývoja imunitného systému dieťaťa, ale stále o tom vieme len málo,“ povedal podľa Reuters profesor Peter Brocklehurst z univerzity v Birminghame, ktorý je jedným z vedúcich zatiaľ najrozsiahlejšej štúdie zameranej na črevnú mikroflóru bábätiek. Vedecký tím o výsledkoch svojej štúdie informoval v časopise Nature. „Musíme tieto deti sledovať, až budú vyrastať, aby sme videli, či rozdiely v črevnej mikroflóre viedli k nejakým zdravotným problémom,“ dodal.

Črevná mikroflóra je komplexný ekosystém miliónov mikroorganizmov žijúcich v tráviacej sústave človeka; podľa vedcov hrá dôležitú úlohu pri vývoji imunitného systému.

Výsledky predchádzajúcich výskumov naznačili, že keď nie sú ľudia v ranej fáze života vystavení určitým mikróbom, sú náchylnejší na autoimúnne ochorenie, ako je astma, alergie a cukrovka.

V terajšom výskume vedci z londýnskej univerzity UCL, Wellcome Sanger Institute a Birminghamskej univerzity „čítali“ DNA obsiahnutú vo viac ako 1600 vzorkách črevných baktérií, ktoré pochádzali od 175 matiek a takmer šiestich stoviek bábätiek. Na základe vzoriek odobratých, keď boli deťom štyri, sedem a 21 dní, výskumníci zistili výrazné rozdiely v zložení črevnej mikroflóry dojčiat po vaginálnom pôrode a po cisárskom reze.

„Čo ma zaskočilo aj vystrašilo, bolo množstvo baktérií spájaných so zdravotníckymi zariadeniami,“ povedal britskej BBC o črevnej mikroflóre detí narodených cisárskym rezom Trevor Lawley z Wellcome Sanger Institute. „Môže to byť celkom 30 percent,“ uviedol.

Baktérie, ktoré ženy „odovzdali“ svojim deťom, pochádzali z kontaktu bábätká s matkinými výkalmi počas pôrodu. Autori štúdie preto odrádzajú ženy, ktoré rodili cisárskym rezom, aby novorodenca potierali pošvovým sekrétom. To doteraz niektoré matky robia, aby im odovzdali tie správne baktérie. Alison Wrightová, podpredsedníčka britského združenia gynekológov a pôrodníkov hovorí, že nové poznatky by tehotné nemali odradiť od pôrodu cisárskym rezom. „V mnohých prípadoch ide o zákrok, ktorý zachraňuje život, a môže byť správnou voľbou,“ pripomína.