Prečo s pribúdajúcimi rokmi priberáme? Vedci na to prišli

Túto otázku si položili vedci zo štokholmského Inštitútu Karolinska v spolupráci s Uppsalskou a Lyonskou univerzitou. Vo svojej štúdii preukázali, že v starobe sa ľahšie priberá kvôli tomu, že klesá schopnosť ukladať tuky do tukového tkaniva a odstraňovať ich.

Zvýšenie váhy o 20 percent

Tím vedcov v rozpätí 13 rokov analyzoval tukové bunky 54 mužov a žien. Z analýzy vyplynulo, že u oboch pohlaví s postupom rokov klesá obmena tukov v tukovom tkanive, čiže rýchlosť, s ktorou sú tuky odstraňované z tukových buniek a naopak v nich ukladané. Táto skutočnosť je predpokladom pre zvyšovanie hmotnosti.

Tí, ktorí naďalej jedia normálne ako predtým, teda nekompenzujú tento pokles tým, že by jedli menej kalórií, priberú v priemere o 20 percent. „Výsledky prvýkrát ukázali, že procesy v našej tukovom tkanive regulujú zmeny telesnej hmotnosti počas starnutia nezávisle od iných faktorov,“ vysvetľuje jeden z autorov štúdie Peter Arner. „To by mohlo otvoriť možnosti nových postupov pre liečbu obezity,“ citoval ho taliansky denník La Repubblica.

Vedci potom skúmali obmenu tukov u 41 žien, ktoré sa podrobili takzvanej bariatrickej operácii, teda zmenšenie žalúdka alebo skrátenie tráviaceho traktu. Experti tak chceli zistiť, ako miera obmeny tukov môže ovplyvňovať ich schopnosť udržať si získanú váhu v nasledujúcich štyroch až siedmich rokoch. Z výsledkov vyplynulo, že iba tým ženám, ktoré mali nízku úroveň obmeny tukov pred zákrokom, sa ju podarilo zvýšiť, a teda si udržať úbytok na váhe.

Dôležitým zostáva pohyb

Vedci odporúčajú, že proti pomalej obmene tukov možno bojovať aj tým, že sa budeme viac pohybovať. „Obezita a choroby spojené s ňou sa stali globálnym problémom. Pochopenie dynamiky tukového tkaniva a toho, čo u človeka množstvo tukového tkaniva reguluje, nebolo ešte nikdy také dôležité,“ podotýka Kirsty Spaldingová z Inštitútu Karolinska.

Podľa inej štúdie znižuje riziko obezity to, že polovicu porcie nejakých pochutín, treba vyprážaných zemiakových lupienkov alebo údenín, nahradíme sušeným ovocím. Experti sledovali počas 20 rokov tri skupiny ľudí - 51 529 mužov vo veku od štyridsiatich do sedemdesiatich piatich rokov, 121 700 žien od tridsaťpäť do päťdesiatpäť rokov a 116 686 žien vo veku od dvadsiatich štyroch do štyridsiatichštyroch rokov. Monitorovali ich zdravotný stav, váhu a výživu. Ukázalo sa, že tí, ktorí jedli aspoň 14 gramov sušeného ovocia denne, mali menšie riziko, že za štyri roky priberú dva alebo viac kilogramov.

Ochranný efekt sušeného ovocia je ešte viditeľnejší, keď sa konzumuje namiesto nezdravých pochutín. Výsledky štúdie podporujú záver, že pravidelná konzumácia sušeného ovocia bohatého na vitamíny, minerálne soli a „dobré“ tuky prospieva zdraviu a pomáha udržať pod kontrolou váhu. Napríklad tým, že prispieva k pocitu sýtosti.