Už dva týždne leňošenia môžu mať nemilosrdné následky na zdravie

Dva týždne bez pohybu stačí podľa denníka k tomu, aby sa zhoršil metabolický profil, teda pomer medzi svalstvom a tukom v tele, a dokonca aj kardiovaskulárna funkčnosť.

Cestička k cukrovke

Zdravie môže narušiť dokonca aj krátkodobé sedenie. Ukázala to štúdia britských vedcov, ktorá bola prezentovaná na poslednom zjazde Európskeho združenia pre štúdium cukrovky (EASD).

Výskum bol realizovaný na skupine mladých a fyzicky aktívnych dobrovoľníkov, ktorí denne prešli oveľa viac ako 10000 krokov a mali normálnu váhu. Vedci u nich pred začatím štúdie zisťovali funkčnosť dýchacej sústavy, merali podiel tuku v tele a srdcovú činnosť. Potom dobrovoľníci dva týždne sedeli denne viac ako sto minút a zároveň výrazne menej chodili.

Po štrnástich dňoch leňošenia boli výsledky nemilosrdné: kardiovaskulárna funkčnosť klesla o 1,8 percenta, zhoršila sa funkčnosť pľúc a okamžite vzrástol v tele podiel tuku na úkor svalstva, predovšetkým sa zväčšil objem pása a tuk sa začal sústreďovať do pečene.

Znížila sa citlivosť na inzulín, ktorý kontroluje metabolizmus glukózy. To vyšliapáva cestičku k cukrovke, pretože tkanivá už na tento hormón nereagujú dobre a kontrola glykémie sa môže pozvoľna zhoršovať.

Aj malé obmedzenie aktivity má zlý vplyv

Dobrou správou ale je, že ak sa začneme pohybovať, existuje nádej rýchleho návratu k pôvodnému stavu. Ak znovu začneme s normálnou fyzickou aktivitou, v krátkej dobe sa zlepší činnosť srdca a dýchanie a to isté platí o tuku v pečeni, o obvode pásu, o telesnom tuku a citlivosti na inzulín," vysvetľuje autorka štúdie Kelly Bowdenová-Daviesová.

„Dôležitá je pravidelná fyzická aktivita, aby sa neprejavili negatívne následky na zdraví, lebo aj malé obmedzenie dennej aktivity môže mať zlý vplyv. Všetci by sme sa mali viac pohybovať, stačí denne trochu viac chodiť,“ uvádza vedkyňa.

Fyzická aktivita tiež pomáha redukovať tuk, ktorý obklopuje srdce. Dokazuje to nová štúdia vedcov z Kodanskej univerzity. Aby sme lepšie pochopili, čo zo štúdie vyplynulo, je užitočné pripomenúť si anatómiu. V tele existujú dve tukové tkanivá: epikardiálne, ktoré obklopuje srdcový sval, a perikardiálne, ktoré sa nachádza mimo srdcový sval. Pre metabolizmus a funkciu srdca je významný epikardiálny tuk.

Menej sa vie o riziku spojenom s perikardiálnym tukom, pretože ten nemá priamy kontakt so srdcom. Experti sa však zhodujú, že môže ovplyvňovať srdcovú činnosť nepriamo a že môže byť spájaný so zvýšeným rizikom kardiovaskulárnych chorôb.

Vedci sledovali tri týždne 50 obéznych osôb, ktoré mali tuk uložený hlavne v bruchu. Rozdelili ich na tri skupiny: prvá intenzívne cvičila aerobik, druhá vykonávala posilňovacie cviky a tretia, kontrolná skupina nepraktizovala žiadnu fyzickú aktivitu.

Intenzívny pohyb, ako je plávanie, beh či fitness, viedol k redukcii epikardiálneho tuku, ale nemal žiadny vplyv na perikardiálny tuk. Posilňovacie cvičenie zredukovalo o 24 percent epikardiálny tuk a o 32 percent perikardiálny. Ukázalo sa teda, že cvičenie môže mať pozitívny vplyv na srdcové tukové tkanivo, ktoré zvyšuje riziko kardiovaskulárnych chorôb.