Cvičenie môže chrániť pred smrteľnou komplikáciou koronavírusu, uvádza výskum

Je všeobecne známe, že v období koronavírusu treba udržiavať medzi vami a ostatnými ľuďmi bezpečnú vzdialenosť, často si umývať ruky a dezinfikovať dotykové povrchy.

Syndróm v 45 percentách končí smrťou

Vedec z University of Virginia School of Medicine podľa Business Insider však navrhuje pridať do zoznamu opatrení aj cvičenie, a to nielen z hľadiska výhod pre pľúca, imunitný systém a náladu.

Zhen Yan, profesor kardiovaskulárnej medicíny v novom preskúmaní staršieho výskumu preukázal, že toto cvičenie zvyšuje produkciu antioxidantu známeho ako extracelulárna superoxiddismutáza alebo EcSOD, ktorý zase chráni proti akútnym ochoreniam pľúc a iným chorobám.

Yan povedal, že antioxidant môže chrániť najmä pred syndrómom akútnej respiračnej tiesne, ktorý je v 45 percentách smrteľný. Postihuje až 85 percent pacientov, ktorí ležia na JIS-kách s chorobou COVID-19.

Cvičenie je podľa neho kľúčovou stratégiou na ochranu pred vážnymi komplikáciami spôsobenými COVID-19. „Pravidelné cvičenie má oveľa viac zdravotných výhod, ako vieme. Ochrana pred týmto závažným ochorením dýchacích ciest je len jedným z mnohých príkladov.“

Výskum nezahŕňal pacientov s COVID-19

Yan a kolega sa pozreli na 120 minulých štúdií, z ktorých mnohé sa uskutočnili na zvieratách a na niektorých z jeho vlastného laboratória, aby zistili, ako EcSOD na molekulárnej úrovni chráni tkanivá pred oxidačným stresom, čo prispieva k rozvoju mnohých chorôb.

Obzvlášť ich zaujali výhody kostrového svalu EcSOD, ktorý sa vytvára prirodzene, ale zvyšuje sa kardiovaskulárnym cvičením. Cvičenie môže tiež pomôcť antioxidantu cirkulovať v tele do iných tkanív postihnutých ochorením.

Yan uviedol, že ich zistenia silne podporujú možnosť, že cvičením sa dá zabrániť alebo aspoň znížiť závažnosť syndrómu akútnej respiračnej tiesne. Zatiaľ čo aeróbne cvičenie najlepšie stimuluje EcSOD, je dôležitý aj silový tréning, pretože viac svalov pravdepodobne povedie k väčšej produkcii EcSOD, a tým aj viac výhod.

Aspoň 30 minút cvičenia

Každý deň odporučil aspoň 30 minút cvičenia, ak ste ešte neochoreli na COVID-19. Už infikovaní ľudia by sa mali pokúsiť o mierny pohyb, pretože dlhodobý odpočinok na posteli môže tiež zhoršiť infekciu pľúc a spôsobiť ďalšie komplikácie.

„Na toto preskúmanie by sa malo pozerať opatrne, pretože sa zameriavalo iba na minulý výskum, nie nevyhnutne na ľuďoch, a neporovnávalo výsledky syndrómu akútnej respiračnej tiesne medzi pacientmi s COVID-19, ktorí cvičia s tými, ktorí necvičia,“ povedala Helen Kolliasová, vedecká riaditeľka z firmy Precision Nutrition.

„Povedal by som, že existuje len málo dôkazov na podporu cvičenia ako preventívneho faktora proti tomuto syndrómu,“ uviedol Craig Weinert, pulmonológ z Minnesotskej univerzity.

Koronavírus a COVID - 19