Dreamstime

Partnerský vzťah nehrá rolu. Vajíčko si samo vyberá „víťaznú spermiu“, zistila štúdia

19.06.2020, 00:00
Vedci zo Štokholmskej univerzity v spolupráci s odborníkmi z Manchestru zistili, že ľudské vajíčka si vyberajú spermiu, s ktorou dôjde k počatiu. Produkujú totiž chemické látky, ktoré pôsobia odlišne na spermie rôznych mužov.

Partnerský vzťah tu nehrá rolu, vajíčka v polovici prípadov uprednostnili spermie odlišných náprotivkov. Štúdia bola zverejnená odborným časopisom Proceedings of Royal Society, píšu Lidovky.cz.

Viac od náhodného muža

„Ľudské vajíčka uvoľňujú látky nazývané chemoatraktanty, ktoré zanechávajú akúsi chemickú stopu, ktorú spermie používajú na nájdenie neoplodnených vajíčok,“ povedal jeden z autorov štúdie John Fitzpatrick, odborný asistent katedry zoológie Štokholmskej univerzity vo Švédsku. Štúdia bola publikovaná minulý týždeň odborným časopisom Proceedings of Royal Society.

„Čo sme doteraz nevedeli, je, že tieto chemické látky pôsobia odlišne na spermie rôznych mužov a v skutočnosti volia, aká spermia bude úspešná,“ dodal tiež Fitzpatrick. Na skúmanie mali vedci k dispozícii spermie a folikulárnu tekutinu, ktorá vytvára akýsi obal okolo vajíčok a obsahuje spomínané chemoatraktanty od šestnástich párov, ktoré podstúpili asistovanú reprodukciu v nemocnici St. Mary's v anglickom Manchestri.

Ako píše server CNN, vedci prišli so zaujímavým zistením, a síce že nie vždy si vajíčko vybralo spermiu partnera ženy. „Očakávali sme, že uvidíme nejaký partnerský efekt, ale v polovici prípadov vajíčka priťahovali viac spermií od náhodného muža,“ informovali vedci. Najpravdepodobnejším vysvetlením je vraj to, že spomínané prebiehajúce chemické signály umožňujú žene vybrať si muža, ktorý je k nej viac geneticky kompatibilný.

Hon za vhodným génom

Partnera ako geneticky kompatibilného určuje podľa Fitzpatricka komplex génov nazývaný Hlavný histokompatibilný komplex, skrátene MHC. V podstate sú tieto gény určené na boj proti infekcii, chorobám a pomáhajú k dobrej funkcii imunitného systému. „Ak má partner rozdielnu kombináciu génov, tak potomstvo bude schopné bojovať so širšou škálou chorôb a patogénov,“ dodal Fitzpatrick.

Cesta spermie k vajíčku je však dlhá. Vedci prirovnávajú ženský reprodukčný systém k prekážkovej dráhe. Cicavce vrátane ľudí sú totiž naprogramované tak, aby dali svojim potomkom čo najväčšiu šancu na prežitie. Ľudské telo si tak vyvinulo najrozmanitejšie metódy, ako odmeniť „najsilnejšieho nápadníka,“ a naopak vďaka jeho zložitosti vylúčiť tie menej prijateľné. Telo súčasne vníma spermie ako baktérie a útočí na ne. K blízkosti vajíčka sa dostane iba 250 spermií z pôvodných miliónov.

„V tejto chvíli môže vajíčko ovplyvniť, ktoré spermie vyhrajú preteky s chemikáliami, ktoré sa uvoľňujú vo folikulárnej tekutine,“ zmienil jeden z výskumníkov. Práve tieto chemické signály sú údajne dôležité iba v posledných dvoch centimetroch deliacich vajíčko od spermie. „Je to posledná fáza, kedy ženy vytláčajú menej prijateľné spermie,“ dodali vedci.

01 - Modified: 2024-04-08 12:00:00 - Feat.: - Title: Nebezpečné horúčavy. Nová štúdia prezradila, ako vysoké teploty ovplyvňujú naše pohlavné bunky 02 - Modified: 2024-03-26 09:38:43 - Feat.: - Title: Tráviť voľný čas za počítačom sa mužom nevypláca. Negatívne to vplýva na erekciu a tvorbu spermií 03 - Modified: 2024-03-02 10:30:00 - Feat.: - Title: Žena alergická na spermie opisuje svoj partnerský život. Pri každom kontakte s nimi zažíva neznesiteľné pálenie 04 - Modified: 2024-02-19 14:30:00 - Feat.: - Title: Na Ukrajine schválili prelomový zákon. Vojaci sa budú môcť stať otcami aj po svojej smrti 05 - Modified: 2024-02-18 12:00:00 - Feat.: - Title: Prípad, z ktorého zostáva rozum stáť. Starý otec dieťaťa je zrejme biologickým otcom, jeho syn zmiešal spermie so svojimi