Štyri písmená, ktoré tvoria človeka. Od prečítania ľudského genómu ubehlo 20 rokov

Deň „G“. 26. jún 2000 nebol len 178. dňom roku, ktorý uzatváral druhé milénium západnej civilizácie. No aj jedným z medzníkov, ktoré ako hraničné kamene lemujú trasu, ktorej koniec je v nedohľadne, no sľubuje odpovede na množstvo otázok o fungovaní ľudského tela, jeho limitoch a možnostiach. V tento deň totiž vedci oznámili, že „nahrubo“ prečítali ľudský genóm, teda súbor všetkých génov.

Hoci trvalo ešte ďalšie tri roky, kým sa ním o niečo podrobnejšie prelúskali, bola to rovnaká senzácia, ako keď v roku 1953 britský molekulárny biológ a fyzik Francis Harry Compton Crick spolu s americkým kolegom Jamesom D. Watsonom objavili štruktúru molekuly DNA (v roku 1962 dostali za tento objav spolu s Mauriceom Wilkinsom Nobelovu cenu za medicínu).

​Odvtedy sa dvojzávitnica deoxyribonukleovej kyseliny stala symbolom, ktorý dnes spoľahlivo identifikujú aj úplní laici ako nositeľku genetickej informácie bunky a zároveň ako hýbateľku rastu, delenia a regenerácie bunky. Nás však bude zaujímať predovšetkým prvá funkcia, pretože práve ona určuje, kým sme – od výšky, farby vlasov a očí až po to, ako vnímame vône či aký vycibrený bude náš hudobný sluch.

Sú v nej zakódované všetky naše fyziologické danosti, ale ako ukazujú posledné výskumy, aj predpoklad toho, či nám v dospelosti hrozí obezita, infarkt či rakovina. Aj keď v prípade spomínaných diagnóz je mechanizmus toho, či skutočne prepuknú, o poznanie zložitejší (ale o tom neskôr).

Zips, ktorý kopíruje sám seba

Poďme si na úvod stručne zopakovať, ako vlastne molekula DNA vyzerá a čo sa v nej deje. Dvojitá špirála je praktický útvar, pretože vďaka tomu je schopná poskrúcať sa a natesnať aj do malých molekúl.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.