Pixabay

Pozor na cudzích votrelcov, varujú vedci. Škodlivé druhy sa šíria naprieč planétou

06.07.2020, 10:34
Kvôli masívnemu medzinárodnému obchodu, zmenám klímy a využívaniu pôdy sa naprieč planétou invazívne šíria najrôznejšie rastliny a živočíchy. Škodia miestnym obyvateľom, prírode i ekonomike.

Votrelci nie sú len doménou vesmírnych sci-fi, vyskytujú sa v úplne pozemskej podobe aj na našej modrej planéte. V poslednej dobe ich podľa portálu Lidovky.cz dokonca pribudlo toľko, že pred ich ďalším šírením dôrazne varujú vedci naprieč kontinentmi.

Reč je o celosvetovej hrozbe invazných nepôvodných druhov mikroorganizmov, rastlín a živočíchov, ktoré boli úmyselne aj neúmyselne zavlečené ľuďmi do oblastí, v ktorých sa prirodzene nevyskytujú. Mnohí z týchto votrelcov sa v novom prostredí čoskoro začnú nekontrolovane šíriť, a tým pôsobia značné škody.

Nikto z nás by určite nestál o blízke stretnutie s pôvodne ázijskými komármi tigrovanými (Aedes albopictus), ktoré prenášajú rad chorôb vrátane západonílskej horúčky a horúčky dengue. Po svete, vrátane Európy, sa šíria v dôsledku medzinárodného obchodu s pneumatikami.

„S tým, ako rastú naše znalosti o inváznych nepôvodných druhoch, vidíme lepšie i problémy, ktoré biologické invázie spôsobujú. Hrozby, ktoré invázie predstavujú pre prírodu, ekonomiku i zdravie, sú veľmi vážne a neustále silnejú. Politici aj verejnosť musia dať prednosť krokom, ktoré povedú k obmedzeniu biologických invázií a ich dopadov,“ hovorí Petr Pyšek z Botanického ústavu Akadémie vied ČR a Prírodovedeckej fakulty Univerzity Karlovej, ktorý je hlavným autorom varovnej štúdie uverejnenej v prestížnom časopise Biological Reviews.

Vedci nárast biologických invázií pripisujú zvyšujúcemu sa počtu a rôznorodosti ciest, ktorými sa môžu druhy šíriť, a tiež rastúcemu objemu prepravy. Patria k nim napríklad internetové obchody s neobvyklými domácimi miláčikmi alebo transport druhov cez oceány na plávajúcich ostrovoch z plastového odpadu. Okrem medzinárodného obchodu zohrávajú podstatnú úlohu tiež premeny klímy a zmeny vo využívaní krajiny.

V tejto súvislosti Pyšek dodáva, že niektoré krajiny, napríklad Austrália, Nový Zéland alebo Južná Afrika, už začali tému šíriacich sa predátorov považovať za jednu zo svojich národných priorít, a preto investujú do programov zameraných na znižovanie negatívnych dopadov inváznych druhov na ekosystém. Osvedčil sa systém prísnejších kontrol na hraniciach vrátane využitia röntgenov a cvičených psov. Novému Zélandu sa vďaka tejto ostražitosti darí trvale znižovať objem rastlinných patogénnych plesní, ktoré by sa rady usídlili na jeho ostrovoch.

Na štúdii uverejnenej v časopise Biological Reviews sa podieľal medzinárodný tím zložený z výskumníkov trinástich krajín Európy, Afriky, Ázie, Austrálie a Nového Zélandu, Severnej a Južnej Ameriky. Uvádza sa v nej, že sa počet inváznych druhov rapídne zvyšuje, po celom svete ich je v tejto chvíli zaznamenaných viac ako 18-tisíc.

01 - Modified: 2024-03-15 14:09:00 - Feat.: - Title: Dáte si kura? Pred päťdesiatimi miliónmi rokov by vás hrôzovták z Antarktídy zhĺtol ako malinu 02 - Modified: 2024-03-13 19:25:20 - Feat.: - Title: Dôvodov stratiť hlavu, nohu či chvostík môže byť celý rad. Teda pokiaľ si viete vypestovať nové​ 03 - Modified: 2024-03-06 15:19:20 - Feat.: - Title: Videli ste už hnedú pandu? Vedci vyriešili ich záhadu 04 - Modified: 2024-03-05 12:25:46 - Feat.: - Title: Láska až za hrob? Niektoré zvieratá pre svojich mŕtvych blízkych smútia, iné si na nich bez milosti pochutnajú 05 - Modified: 2024-02-02 16:09:05 - Feat.: - Title: Novoobjavené podmorské tvory: Život v objatí chladu, tmy a tlaku