Ako zvíťaziť nad jarnou únavou? Tu je niekoľko rád

Slnko svieti a vtáky spievajú - ale vy sa napriek dostatočnému spánku cítite malátni, chýba vám elán a ešte máte náladu pod psa? Nemajte obavy, to sú len typické príznaky jarnej únavy.

Na jar sa s ňou vyrovnáva 30 až 50 percent z nás. Vaše telo skrátka len potrebuje čas na to, aby sa adaptovalo na nové svetelné a teplotné podmienky, zvyčajne to ale nebýva dlhšie ako štyri týždne. Túto dobu navyše môžete skrátiť, keď svojmu organizmu trochu pomôžete.

Hormóny treba vyladiť

Počas slnečných dní by ste mali chodiť čo najviac von, aspoň do parku alebo okolo bloku - denné svetlo totiž aktivuje látkovú výmenu a zaisťuje, aby boli hormóny, ktoré ovplyvňujú režim bdenia a spánku, v rovnováhe. Tá je teraz ale u mnohých ľudí narušená.

Pýtate sa prečo? Pretože slnečné žiarenie bolo v zime slabé a v tele sa vo zvýšenej miere tvoril "spánkový hormón" melatonín.

Hladina "aktívneho hormónu" serotonínu klesala - a to je príčinou jarnej únavy. Na portáli iDNES.cz radia, čo pri tomto prechodnom nedostatku energie pomáha.