zdravotníctvo, cukrovka, doktorReuters

Môže koronavírus spôsobiť cukrovku? Toto ukazujú nové štúdie

25.06.2021, 15:02
sansan
Pridajte si to do rastúceho zoznamu dôvodov, prečo nechcete dostať covid. Dve štúdie v časopise Cell Metabolism vysvetľujú, ako by vám koronavírus mohol spôsobiť cukrovku. Tie pokračujú v ságe „Ako môže SARS-CoV-2 stretnúť váš pankreas“.

Všetko sa to začalo publikáciou v júli minulého roka v Cell Stem Cell, ktorá opisuje, ako môže vírus infikovať beta bunky pankreatických ostrovčekov v laboratórnom prostredí.

Šíri sa aj v pankrease

Postupne pribúdalo viac dôkazov, že vírus sa môže preniesť aj ďaleko za dýchacie cesty a pľúca. Publikácia v Nature Metabolism z februára 2021 opísala, ako sa môže replikovať v beta bunkách a šíriť sa aj do tých ďalších v pankrease.

Jednou z kľúčových úloh tohto orgánu je regulácia hladiny cukru v krvi. Váš pankreas obsahuje zhluky buniek nazývané ostrovčeky. Tie majú alfa bunky, ktoré vylučujú hormón glukagón, a beta bunky zasa inzulín.

Nízka hladina cukru v krvi vedie k uvoľňovaniu glukagónu, ktorý podporuje odbúravanie glykogénu v pečeni na glukózu, čím hladinu cukru zvyšuje.

Jeho vysoká hladina v krvi zase stimuluje beta bunky na uvoľňovanie inzulínu, ktorý potom pomáha glukóze pri prechode z krvného obehu do rôznych tkanív v tele.

Udržiavanie normálnych hladín cukru si vyžaduje správnu rovnováhu vylučovania glukagónu a inzulínu vo vhodných časoch. Nedostatok sekrécie inzulínu môže mať za následok cukrovku 1. typu.

Infikuje a mení beta bunky

Vedci pod vedením Shuibinga Chena, docenta bunkovej biológie vo Weill Cornell Medicine, teraz v novej štúdii našli kúsky koronavírusu v beta bunkách pankreasu pri pitvách ľudí s covidom.

Zdá sa, že produkovali menej inzulínu ako normálne a súčasne mohli tvoriť glukagón a ďalší proteín trypsín-1. To naznačuje, že sa zásadne zmenili vo svojom type a funkcii.

Druhá štúdia tímu Petra Jacksona, profesora mikrobiológie a imunológie na Stanfordskej univerzite, tiež našla vírus v beta bunkách pri pitvách, infikoval ich aj v laboratórnych experimentoch.

To naznačuje, že infekcia beta buniek pankrea­su koronavírusom môže viesť k cukrovke podobnej diabetu 1. typu. Nie je však jasné, aké trvalé môžu byť tieto zmeny na bunkách alebo aké percento ľudí nakoniec postihnú.

01 - Modified: 2021-06-22 15:00:03 - Feat.: 0 - Title: Covid sa dá poraziť v črevách, hovorí biológ. Vyvíja probiotiká na mieru 02 - Modified: 2021-06-21 20:33:57 - Feat.: 0 - Title: Lekári v Indii hlásia u pacientov s covidom gangrénu, stratu sluchu a hnačku 03 - Modified: 2021-06-17 14:28:18 - Feat.: 0 - Title: Zápaly srdca po vakcíne? Covid je väčšie riziko, hovoria odborníci