StoryEditor

Terénny kráľ s nadpriemerným komfortom

01.01.2006, 23:00
Keď nám prospekt Jeepu Grand Cherokee tvrdil, že jazda po asfaltke pripomína let vzduchom, len sme sa pousmiali. Ide to vôbec dohromady - terénne auto a pocity pilotov? Po týždňovom testovaní sme však museli uznať, že jazda s "veľkým" Cherokee je skutočne mimoriadnym zážitkom.

Nové systémy stability
Jazdný komfort vyplýva z niekoľkých nových systémov. Podstatnými zlepšeniami, ktoré prispievajú k hladkej a stabilnej jazde, sú dlhší rázvor kolies, širší rozchod a tuhšia konštrukcia UniFrame. Vďaka novému nezávislému zaveseniu predných kolies a päťprvkovému zaveseniu zadných Grand Cherokee prekoná s ľahkosťou i ťažšie terénne prekážky a veľké terénne nerovnosti. Nový systém variabilného hrebeňového riadenia reaguje presne, takže ovládateľnosť vozidla je dobrá nielen v teréne, ale aj na asfaltovej ceste, v ostrých a úzkych zákrutách. Skúsený vodič bez problémov zvláda i ľahké nakláňanie auta pri ostrej slalomovej jazde. Pochvaľovali sme si tiež akceleráciu pod 10 sekúnd, čo nám umožňovalo bezproblémové predbiehanie. S akceleračným pedálom však treba zaobchádzať veľmi citlivo, lebo spotreba sa rýchlo rozkolíše. No musíme objektívne uznať, že výrobcom deklarovaných 13 litrov nafty na 100 km sme v meste dosiahli. Horšie to bolo na voľnej ceste, kde sa nám nepodarilo udržať priemernú spotrebu pod 12 litrov.

Elektronika víťazí
Na šmykľavom povrchu pomáha udržať kontrolu nad vozidlom protiblokovací brzdový systém ABS. Pracuje v spojení so systémom kontroly trakcie na všetkých štyroch kolesách a elektronickým stabilizačným programom. S najväčším Jeepom sa dá jazdiť svižne, pričom brzdy účinkujú okamžite s plnou intenzitou.
V testovanom vozidle sme mali novú generáciu dieselových motorov - konkrétne trojlitrový šesťvalec CRD s priamym vstrekovaním. Vďaka pokročilej technológii turbodúchadla s variabilnou geometriou VGT disponuje vysokým krútiacim momentom 510 Nm, čo sme pocítili najmä pri ohromujúcom zrýchlení pri predbiehaní. Hladký a tichý chod motora udržiava v kabíne príjemnú cestovnú atmosféru, a to aj pri jazde na diaľnici maximálnou rýchlosťou. Keď sme si po teste presadli do auta s benzínovým dvojlitrovým agregátom, zdalo sa nám, že vôbec neťahá - hoci technické parametre ponúkli uspokojivé čísla.

Aktívny pohon 4x4
V teréne sme ocenili pohon všetkých kolies. Absolútnou novinkou je aktívny systém pohonu všetkých kolies s elektronickými diferenciálmi s obmedzenou svornosťou. Systém Quadra-Drive II predvída stratu trakcie, okamžite zasiahne a v prípade potreby prenáša sto percent dostupného krútiaceho momentu na koleso s najvyššou trakciou. Vpredu je nájazdový uhol 34 stupňov a vzadu 27, takže i s náročným terénom si "veľký" Cherokee hravo poradí. No nízko uložená predná náprava v nás vyvolala obavy, či bude dostatočne vysoká na prekonanie ostrých hrán.

Strohý interiér
V testovanom modeli Limited sme mali aj štandardne dodávaný systém monitorovania tlaku v jednotlivých pneumatikách, dažďový senzor a vyhrievanie predných sedadiel. Ergonómia v kabíne je na dobrej úrovni, ale samotný interiér na nás pôsobil stroho. Na druhej strane však vynikla praktickosť takého riešenia, pričom napríklad delené zadné sedadlá možno veľmi rýchlo sklopiť a vytvoriť tak rovnú plochu v batožinovom priestore. Vzadu je plytké dvojité dno, vhodné na odloženie drobností.
Pri dlhšej jazde bolo nepríjemné prúdenie vzduchu na nohy takmer v každom režime nastavenia ventilácie. Ako veľmi praktické sme ohodnotili ovládanie audiosústavy zospodu na priečkach volantu. V hornej časti volantu sú tlačidlá tempomatu. Ku komfortu patrí tiež pamäť na nastavenie sedadiel a vypínanie rádia až po zhasnutí motora a otvorení dverí.

Naše odporúčanie
Medzi terénnymi autami je Jeep Grand Cherokee nepísaným kráľom. Úctyhodnými rozmermi vzbudzuje rešpekt ostatných účastníkov premávky, v teréne si poradí aj s veľkými nástrahami. Navyše poskytne pasažierom nadpriemerný komfort. Z najväčších konkurentov spomeňme BMW X5, Hyundai Terracan, Land Rover Range Rover, Mercedes G, Mitsubishi Pajero, celú škálu Nissanov, Porsche CayenneToyota Land Cruiser, Lexus RX400, Volvo XC 90 a VW Touareg.
Základná cena modelu s dieselovým trojlitrovým motorom je 1,6 milióna korún, testovaná verzia Limited stojí 1,9 milióna a najvýkonnejší benzínový model vyjde na dva milióny korún.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Jeep Grand Cherokee 4,7 V8 5,7 Hemi V8 3,0 CDR V6
Objem motora, cm3  4701 5654 2987
Výkon, kW/k

170/230

240/326

160/218

Krútiaci moment, Nm 410 500 510
Max. rýchlosť, km/h 200 208 200
Zrýchlenie 0 – 100 km, s  9 8 9
Komb. spotreba, l/100 km 14,9 15,4 10,2
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
16. máj 2024 06:08