StoryEditor

Železničiarom a vodičom autobusov uberajú z výhod

Režijné lístky na bezplatné cestovanie po železnici, ktoré využívajú zamestnanci oboch železničných podnikov, ako aj vybraní zamestnanci ministerstva dopravy a ich rodinní príslušníci, majú zdražieť. "Hlavným dôvodom je zvýšenie nákladov v železničnej doprave," odôvodnil pripravovaný krok, ktorý je zatiaľ v štádiu návrhu, hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška.

Namiesto 400 korún ročne by mali železničiari po novom za "režimky" zaplatiť 600 korún a členovia ich rodiny namiesto 800 zaplatia 1 100 korún. Jednou z myšlienok ministerstva bolo zamestnanecké lístky úplne zrušiť. "Predbežné rozhodnutie ministra akceptujeme, aj keď sme chceli ceny režijných lístkov zvýšiť o mieru inflácie," povedal pre HN predseda Odborového združenia železničiarov Jozef Schmidt.
Režijné lístky využívajú zamestnanci všetkých európskych železničných podnikov. Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Miloša Čikovského slovenskí železničiari príliš necestujú. Ak aj, tak skôr využívajú neobsadené miesta.
Podľa hovorkyne Železníc SR Nely Blaškovej by úplné zrušenie voľných zamestnaneckých lístkov prinieslo deformáciu prevádzky na trati - časť železničiarov je totiž stále v teréne. Zároveň pripustila, že zhruba 39-tisíc zamestnancov ŽSR a Železničnej spoločnosti môže takto ročne precestovať badateľnú časť ročných výkonov v osobnej doprave. V tomto roku je to celkovo 30,5 milióna vlakokilometrov. Tieto cesty, ktoré sú súčasťou práce väčšiny železničiarov, nepriamo dotujú výnosy z predaja cestovného pre bežných občanov, ako aj štátna dotácia a náklady železničných firiem.
Väčšina železničiarov má zadarmo len cesty v druhej triede. Na prvú triedu majú nárok členovia topmanažmentu a riaditelia odborov. Režijné lístky akceptujú aj České dráhy, príplatky a miestenky však už idú na ich vlastné trovy.

Ročne osem leteniek
Zamestnanecké výhody poskytujú aj Slovenské aerolínie, kde je rovnako ako pri železniciach majoritným akcionárom ministerstvo dopravy.
Pracovníci aerolínií a ich rodinní príslušníci môžu využiť štyri letenky ročne na ľubovoľné pravidelné a charterové lety. Majú tiež nárok na štyri ďalšie letenky od iných spoločností. Na rozdiel od železníc však aerolinky nebudú výhody obmedzovať. Ako HN informovala manažérka úseku ľudských zdrojov Jana Sotáková, pre zamestnancov, ktorí sú v pracovnom pomere dlhšie ako tri roky, plánujú zvýšiť počet voľných leteniek z ôsmich na desať ročne. Tie budú k dispozícii aj bývalým pracovníkom, ktorí odišli do dôchodku.
Napríklad České aerolínie svojim zamestnancom letenky zadarmo nedávajú. Podľa hovorkyne podniku Marcely Pickovej majú ich zamestnanci po pol roku vo firme nárok na prvú zľavnenú letenku na domáci let. Nárok sa časom rozširuje aj na stredoeurópske a celoeurópske lety. Po piatich rokoch môžu s výraznou zľavou cestovať aj na diaľkových letoch. Tieto letenky sú však bez rezervácie a poistenia a zamestnanci si musia zaplatiť aj letiskové taxy. Nárok na zľavu majú aj rodinní príslušníci pracovníkov ČSA: najväčšiu dostane manžel či manželka a za nimi sú deti, druh alebo družka, rodičia a súrodenci.

Privatizéri znížili výhody
Po vstupe investorov do podnikov Slovenskej autobusovej dopravy sa sprísnili aj podmienky zamestnaneckých výhod. Pred privatizáciou si za 500 korún mohli celoročný kupón na stopercentnú zľavu kúpiť všetci zamestnanci SAD a ich rodinní príslušníci. Od začiatku roka môžu tieto kupóny za 250 korún získať len zamestnanci autobusovej dopravy. Ich rodina si za tú istú sumu môže kúpiť celoročné polovičné zľavy. "Deti našich zamestnancov do 26 rokov majú po zakúpení kupónu tiež nárok na 50-percentnú zľavu," povedal predseda komisie pre vonkajšie vzťahy Združenia autobusovej dopravy Ján Vrba.
Lode úplne zadarmo
Cesty loďou nie sú dotované a vymykajú sa z výkonov vo verejnom záujme. Ako povedal riaditeľ Slovenskej plavby a prístavov - Lodná osobná doprava, Marek Považan, zamestnanci firmy a ich rodina a iní spoločníci majú zadarmo všetky cesty. "Naši zamestnanci to však príliš nevyužívajú," dodal.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. máj 2024 23:21