Tunelové stavby podľa ministra dopravy Jozefa Ráža nie sú vhodné na financovanie formou PPP projektu. FOTO: HN/Peter Mayer
StoryEditor

Ráž by chcel spoplatniť budúci megatunel podľa vzoru Nórska. Takto financovali tie podmorské, tvrdí

03.05.2024, 15:32
  • Obchvat Bratislavy bude kompletný až po dokončení tunela z Rače smerom na Záhorie.
  • Kedy bude 12-kilometrové dielo hotové, si zatiaľ netrúfol povedať ani minister dopravy Jozef Ráž. 
  • Pri financovaní však špekuluje o možných poplatkoch nad rámec diaľničných známok či mýta. Podobný systém funguje pri tuneloch pod Alpami, za ktoré si vodiči priplatia desiatky až stovky eur. 

Pre niektorých môže znieť 12-kilometrový tunel pri Bratislave skôr ako sci-fi. Ide však o úsek, ktorý reálne figuruje v diaľničných plánoch Slovenska. Tunel Karpaty by sa mal do masívu pri hlavnom meste zavŕtať v úrovni Rače a na západe vyústiť pri Marianke. 

Kedy naň príde reálne rad, zatiaľ nie je známe. Zámer visí na stránke envirorezortu od roku 2016. Zelenú však stavba stále nedostala a nateraz sa úradníci z ministerstva Tomáša Tarabu vyrovnávajú s rozkladom od miestnych. Minister dopravy Jozef Ráž sa k stavbe vyjadril na sociálnej sieti. „Je to veľmi podstatná stavba, aj keď ťažko povedať, kedy sa nám ju podarí začať stavať,“ povedal s tým, že ju chcú zaradiť do zoznamu strategických investícií, pri ktorých sa procesy prípravy urýchlia.

image

Budaj dal tunelu Karpaty zelenú, aj tak hrozí fiasko. Rezort financií prínos megaprojektu spochybnil

„Napokon nie je vylúčené, že ak nám pánboh dá a budeme vo funkcii do konca volebného obdobia, tak so stavbou začneme,“ sľubuje hlava rezortu vo svojom príspevku „Krížom krážom s Jožom Rážom“.

Príklad z iných krajín

Najväčšou otázkou pri úseku bude financovanie. Pred rokom z toho dôvodu spochybnil projekt aj rezort financií. Posledný odhad hovoril, že megatunel by mal stáť 1,5 miliardy eur. V ďalších rokoch by pritom mal štát dávať len do stavby úseku D1 Turany – Hubová ročne štvrť miliardy eur.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 61% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-05-02 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Rysuje sa konečný účet za našu najdrahšiu diaľnicu. Každý kilometer tunela vyjde na 100 miliónov eur 02 - Modified: 2024-04-25 05:18:59 - Feat.: 1 - Title: Namiesto dvoch tunelov štyri? Explózie pri Branisku by mohli ohroziť premávku, diaľničiari skúmajú možnosti 03 - Modified: 2024-04-19 12:29:02 - Feat.: 1 - Title: Višňové chce Ráž otvoriť skôr, bude to však niečo stáť. V hre je spustenie tunela ako jednosmerky
01 - Modified: 2024-05-29 16:42:30 - Feat.: - Title: Posledný úsek diaľnice do Košíc je predražený. Štát stále nerozhodol, z čoho zaplatí dve miliardy 02 - Modified: 2024-05-26 22:00:00 - Feat.: - Title: Zlých mostov je rekordne veľa, chátrajú aj Donovaly. Hrozí, že Rážov plán opravy ešte predraží 03 - Modified: 2024-05-02 22:00:00 - Feat.: - Title: Rysuje sa konečný účet za našu najdrahšiu diaľnicu. Každý kilometer tunela vyjde na 100 miliónov eur 04 - Modified: 2024-04-30 07:46:35 - Feat.: - Title: V tomto roku pribudne málo diaľnic, aj tie sú ohrozené. Na severe sú termíny neisté, množia sa problémy 05 - Modified: 2024-04-19 12:29:02 - Feat.: - Title: Višňové chce Ráž otvoriť skôr, bude to však niečo stáť. V hre je spustenie tunela ako jednosmerky
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
31. máj 2024 09:49