Severný magnetický pól sa pohybuje čoraz rýchlejšie. Môže sa vymeniť s južným

Vedeli ste, že Zem má dva severné póly? Je tu geografický severný pól, ktorý sa nikdy nemení. A potom je tu magnetický severný pól, ktorý je stále v pohybe. A práve teraz sa pohybuje rýchlejšie ako zvyčajne a z Kanady sa presúva k ruskej Sibíri. To by mohlo byť znamením, že by sme mohli zažiť výmenu magnetických pólov. Keď k tomu dôjde, mohlo by to mať vplyv na oveľa viac vecí ako len kompas.

Posledná výmena pred tisíckami rokov
Od objavu severného magnetického pólu v roku 1831 sa jeho poloha systematicky meria. „Kým do roku 1860 sa pohyboval smerom k americkej pevnine, od roku 1860 do súčasnosti sa posúva smerom k Severnému ľadovému oceánu. Na začiatku 20. storočia išlo približne o 15 kilometrov za rok, v súčasnosti to narástlo na 64 kilometrov za rok,“ objasnil rýchlosť jeho pohybu Ján Svoreň z Astronomického ústavu SAV.

Na základe tohto zrýchľovania sa objavili hypotézy, že nastáva obdobie, počas ktorého sa polarita zemských magnetických pólov vymení. Podľa Svoreňa to môže, ale nemusí byť pravda. „Poloha magnetických pólov a ich pohyb na povrchu Zeme sú odrazom zložitých procesov v zemskom jadre. Magnetické pole vzniká vďaka pohybu vonkajšieho železného tekutého jadra voči vnútornému pevnému železnému jadierku. Tieto procesy s

Exkluzívny obsah Hospodárskych novín

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.