Asi 27 percent vesmíru je temná hmota. Nevyžaruje ani nereaguje na elektromagnetické žiarenie, takže nie je možné ju detegovať. Prvé teórie o temnej hmote sa objavili asi pred 60 rokmi, ale vedci ešte nepredložili priame dôkazy o jej existencii.Flickr

Našiel sa dôkaz piatej prírodnej sily, tvrdia maďarskí vedci

09.12.2019, 13:51
Fyzika sa v podstate sústreďuje na štyri sily, ktoré ovládajú náš známy viditeľný vesmír a riadia všetko od prodkucie tepla zo Slnka až po spôsob, akým funguje váš laptop. Sú to gravitácia, elektromagnetizmus, slabá interakcia a silná interakcia. Nový výskum nás môže priviesť bližšie k ďalšej.

Vedci z Inštitútu pre jadrový výskum Maďarskej akadémie vied (Atomki) zverejnili zistenia, ktoré by mohli byť príkladom piatej sily. Pozorne sledovali, ako atóm hélia emituje svetlo, keď sa rozpadá. Častice sa delia pod neobvyklým uhlom - 115 stupňov - čo sa nedá vysvetliť známou fyzikou.

Vedúci štúdie, Attila Krasznahorkay, pre CNN povedal, že to bolo druhýkrát, čo jeho tím zistil novú časticu, ktorú nazývajú X17, pretože jej hmotnosť sa vypočítala na 17 megaelektrónvoltov. „X17 môže byť častica, ktorá spája náš viditeľný svet s temnou hmotou,“ uviedol.

Pred tromi rokmi maďarskí vedci uverejnili podobnú publikáciu v Physical Review Letters, jednom z najprestížnejších časopisov o fyzike. Experimentálny tím jadrovej fyziky študoval ďalší izotop, berýlium-8, keď sa rozpadal do základného stavu. Videli elektróny a pozitróny, ktoré sa odštiepili od atómu v neobvyklých uhloch. Tieto nálezy, ktoré ukazujú, že častice vystupujú z berýlia-8 pod uhlom asi 140 stupňov, boli zvláštne a nové.

„Predstavili sme novú časticu, ktorú nikto predtým nevidel a ktorej existenciu nemohol pochopiť všeobecne akceptovaný „štandardný model“ fyziky častíc,“ uviedol Krasznahorkay v e-maile.

Chyby sa nenašli

Zisteniam maďarského tímu sa najprv nevenovala veľká pozornosť. Stručne povedané, mohlo by to zmeniť fyziku, ako ju poznáme, alebo to mohla byť iba jednoduchá laboratórna chyba.

„Niektorí si myslia, že to prekrútili,“ povedal Jonathan Feng, profesor fyziky a astronómie na Kalifornskej univerzite. On však veril, že to neurobili. Jeho výskumná skupina uverejnila dokument o práci maďarského tímu z roku 2016, v ktorom stanovila teóriu pozorovania toho, čo tím vlastne videl.

Túto neviditeľnú piatu silu označili ako „protofóbnu silu“, čo znamená, akoby sa častice „báli protónov“. Medzitým sa jadroví fyzici po celom svete rozhodli pracovať na hľadaní chýb v práci maďarského tímu a za posledných pár rokov žiadne nenašli.

A Feng dodal, že jeho vlastný tím porovnával maďarské experimenty s každým ďalším experimentom, ktorý sa kedy uskutočnil v dejinách fyziky. Jediný spôsob, ako vysvetliť X17, bola doteraz nezistená „piata sila“.

Svätý grál fyziky

To aby Maďari posunuli svoj prelomový nápad od roku 2016 vpred, museli výsledky zopakovať. A presne to robia ich výsledky za rok 2019. Feng hovorí, že okrem experimentálnej chyby existuje len šanca jedna k biliónu, že výsledky boli spôsobené niečím iným ako časticou X17 a touto novou piatou silou.

Dodal, že ak by iná výskumná skupina mohla zopakovať tieto výsledky s tretím typom atómu okrem berylia a hélia,došlo by k odhaleniu, či ide naozaj o spomínanú časticu. Experimentálne výskumné skupiny ho už s touto požiadavkou kontaktovali.

Viac pozorovaní piatej sily by mohlo viesť k tomu, že by vedci porozumeli hlbšie jej fungovaniu a vyvinuli praktické aplikácie, ako využiť jej moc. Vedú nás bližšie k tomu, čo sa vo fyzike považuje za Svätý grál, ktorý Albert Einstein sledoval, ale nikdy nedosiahol. Fyzici dúfajú, že vytvoria „zjednotenú teóriu poľa“, ktorá by koherentne vysvetľovala všetky kozmické sily ako je napríklad formovanie galaxií.

„Nie je dôvod zastaviť sa na piatej sile,“ uzavrel Feng. „Mohla by existovať šiesta, siedma a ôsma sila.“

01 - Modified: 2019-08-14 07:59:20 - Feat.: 0 - Title: Vedci objavili neviditeľné galaxie. "Ich odhalenie ide úplne proti všetkému, čo sme doteraz vedeli" 02 - Modified: 2018-05-28 07:06:41 - Feat.: 0 - Title: Pomohla objaviť božskú časticu. Čo si myslí šéfka CERNu o našich vedcoch? 03 - Modified: 2018-03-19 18:34:18 - Feat.: 0 - Title: Za tajomný signál z Mliečnej cesty nemôže temná hmota, tvrdí výskum