Nezvratný bod zlomu. Vedci objavili aktívny únik metánu z morského dna Antarktídy

Metán je silný skleníkový plyn, ktorý urýchľuje zmenu podnebia a ohrieva planétu oveľa viac ako oxid uhličitý. Jeho riziko úniku z ľadu už dávno znepokojuje vedcov, ktorí tvrdia, že niektoré mikroorganizmy môžu metán skonzumovať skôr, ako sa uvoľní do atmosféry.

Zdá sa však, že nové zistenia znižujú nádej na účinnosť tohto procesu v Antarktíde. V správe vedeckého časopisu Royal Society B sa uvádza, že únik metánu sa prvýkrát objavil v roku 2011 a že mikroorganizmom, ktoré pomáhajú odfiltrovať plyn, trvalo päť rokov, kým sa v lokalite rozvinuli.

Veľké klimatické riziko

„Nie je to dobrá správa. Trvalo viac ako päť rokov, kým sa začali objavovať mikróby, dokonca aj potom tam metán ešte stále rýchlo unikal z morského dna,“ povedal Andrew Thurber, oceánograf z Oregonskej štátnej univerzity, ktorý výskum viedol. Podľa neho to môže trvať päť až ďalších 10 rokov, kým sa ich komunita úplne prispôsobí a začne konzumovať metán.

Pod morským ľadom sa skladujú obrovské množstvá tohto plynu. Vedci poznamenali, že podľa odhadov môže Antarktída obsahovať až štvrtinu metánu Zeme. NASA v roku 2018 varovala, že topenie ľadu v Arktíde by tiež mohlo uvoľňovať plyny, ktoré prispievajú k ešte rýchlejšiemu globálnemu otepľovaniu, čo sa nezohľadňovalo pri klimatických prognózach.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.